Noul Suzuki Baleno încearcă să-și construiască o reputație printre celelalte modele de clasa mica, iar pentru asta mizează pe un motor de 100 CP și un interior foarte spațios. Sună bine…
Baleno, Baleno… Hm, parcă sună familiar. Nu a existat o ciocolată care se numea așa? Sau vreun deodorant? Nu, este vorba chiar de o mașină: între 1995 și 2001, Suzuki a avut în gamă un model cu acest nume. Iar acum, constructorul japonez reînvie această denumire pentru o mașină complet nouă, construită la uzina din Maruti, India. Evident, noua indo-japoneză va fi întâmpinată de o competiție puternică: revelația Hyundai i20 și laureata Mazda2, cu designul ei emoțional, care i-a și adus o binemeritată victorie la Volanul de Aur.
Modele de clasa mica: Ce oferă
Cu o lungime de patru metri, Baleno se încadrează în zona superioară a clasei mici. Spațiul interior este generos, atât în față, cât și în spate, iar portbagajul are un volum neobișnuit de mare pentru acest segment: 355 de litri. Postul de conducere este ergonomic și dispune de un instrumentar lizibil, cu un display central color pe care poate fi afișată o mare varietate de informații utile șoferului, precum curbele de cuplu și putere sau forțele G atinse în viraje. În schimb, scaunele au șezut prea scurt și nu ofertă suficient sprijin lateral, iar calitatea materialelor plastice și asamblarea nu se ridică la nivelul celorlalte modele din comparativ.
Aici punctează pozitiv mai ales Hyundai, care demonstrează că o mașină accesibilă poate avea un interior la fel de bine finisat ca un model de clasă superioară. Iar i20 stă foarte bine și în ceea ce privește spațiul interior, unde parcă oferă mai multă libertate de mișcare decât Baleno, iar statul pe banchetă este mai confortabil, mulțumită unei profilări inspirate a șezutului. Cât despre portbagaj, aici Hyundai trebuie să se recunoască învins, pentru că volumul de 326 de litri este cu 10% mai mic decât la Suzuki.
Cu un spațiu pentru bagaje de numai 280 de litri, Mazda nu are cum să se compare cu giganții de mai sus. Nici pasagerii din spate nu se vor simți în largul lor, mai ales dacă au picioare lungi și umeri lați. Totuși, tapițeria oferă o aderență bună și este plăcută la atingere, iar profilarea oferă un suport lateral foarte bun.
Pe de altă parte, Mazda2 nu trebuie privită doar prin prisma rațiunii, pentru că designul ei îi va atrage pe toți cei care poartă o urmă de artă în suflet. Constructorul japonez are unul dintre cele mai reușite limbaje stilistice de pe piață, iar citadina arată la fel de bine ca suratele mai mari Mazda3 și Mazda6.
Modele de clasa mica: Cum se conduc
Spre deosebire de Suzuki și Hyundai, Mazda nu oferă un motor turbo de mică cilindree, ci un propulsor atmosferic cu capacitate cilindrică generoasă. Unitatea de 1,5 litri lucrează la o compresie neobișnuit de mare (14,1:1) și dezvoltă 115 CP. Dincolo de 4.000 rpm, sunetul motorului devine răgușit și foarte plăcut pentru pasionații de mașini sport. Răspunsul foarte incisiv la accelerație face mașina să fie un pic prea zbuciumată la viteze mici, însă după o scurtă perioadă de acomodare, devine o plăcere să conduci un motor atât de vioi.
Prin natura sa, Mazda2 vrea să zburde, să alerge și să parcurgă virajele cu mult entuziasm. Se simte ușoară și sigură pe roțile sale ca un MX-5 deghizat într-un hatchback de oraș iar direcția răspunde direct și oferă încredere.
La testul de frânare la cald, Mazda2 a avut un rezultat dezamăgitor, oprind de la 100 km/h în 39,4 metri. Oare anvelopele au fost de vină? Modelul testat avea pne-uri Toyo Proxes R39, pe care nu le-am testat separat până acum. Ce-i drept, nici Baleno nu a avut un rezultat mai bun, frânând în 39,3 metri la această probă, în condițiile în care a fost încălțată cu anvelope Bridgestone Ecopia. Acestea nu sunt rezultate cu care să se mândrească o mașină nouă.
Sub capota lui Baleno se găsește un motor pe benzină de 1,0 litru, care dezvoltă 111 CP și 170 Nm, cuplul maxim fiind disponibil integral de la 2.000 rpm. Iar micul propulsor este cel mai mare atu al lui Suzuki: vioi, agil, docil, nu prea zgomotos și economic. Trebuie menționat că Baleno a fost cel mai cumpătat din comparativ în ceea ce privește consumul de benzină, reușind o medie de numai 5,2 l/100 km. Masa proprie de numai 949 kg are un aport important în această reușită iar i20, mai greu cu 219 kg, ar trebui să ia lecții de la Baleno.
Trenul de rulare de la Suzuki impresionează prin ușurința cu care înghite denivelările, fiind clar reglat pentru drumuri proaste. Desigur, confortul foarte bun își cere tributul când vine vorba de dinamică, unde Baleno nu se poate compara cu micuța Mazda2, care nu filtrează nici măcar impulsurile transmise de sistemul de direcție, oferind cel mai bun feedback din segment.
Și Hyundai se bazează tot pe un propulsor turbo de 1,0 litri. Însă cei 100 CP sunt cocoșați de masa mai ridicată a mașinii. Asta nu înseamnă că i20 este submotorizat, doar că pur și simplu se simte mai lent decât celelalte două modele din test. Compromisul între confort și dinamică este foarte bun, coreeanul oferind o experiență de condus plăcută, consistentă, iar trenul de rulare lucrează eficient și silențios la trecerea peste denivelări. Frânele lui i20 sunt de departe cele mai bune, oferind un răspuns prompt și o decelerare puternică cum este și normal la o mașină nouă.
Modele de clasa mica: Cât costă?
Hyundai i20 are un preț promoțional de 13.864 de euro pentru versiunea de top ISG LED Line cu motorul 1.0 T-GDi, iar garanția de 5 ani fără limită de kilometri este un argument puternic de cumpărare. Suzuki Baleno costă fix 16.000 de euro dacă este aleasă această versiune de motorizare, iar Mazda2 are prețul cel mai mare din test: 17.890 de euro, pentru versiunea Revolution Top.
Clasament
Locul 1: Hyundai i20, 517 puncte
Spațiu din plin, confort foarte bun și calitate impresionantă Hyundai i20 este cel mai tare dintre pitici.
Locul 2: Suzuki Baleno, 492 de puncte
Motorul vioi cu trei cilindri și interiorul extrem de spațios sunt principalele argumetne ale lui Baleno.
Locul 3: Mazda2, 491 de puncte
Mazda2 arată și se mișcă foarte bine, însă pierde puncte la interior, mai ales din cauza spațiului limitat.
Verdict
Nume vechi, mașină nouă – o tactică reușită în cazul lui Baleno. Modelul de clasă mică cu siglă japoneză și producție indiană oferă mult spațiu la un preț rezonabil, iar în ciuda materialelor din interior care sunt inferioare celor folosite de rivale, impresia generală este pozitivă. i20 are un habitaclu atât de atent finisat, încât pare dintr-o clasă superioară, iar Mazda2 rămâne alegerea artiștilor, care nu țin cont de interiorul strâmt atât timp cât mașina arată bine.