Seria 1 vine în acest comparativ cu un facelift proaspăt și cu un diesel în trei cilindri preluat de la MINI. Rivalii săi au patru cilindri.
Decăderea mașinilor germane. Sau, mai rău, începutul sfârșitului pentru BMW. De-asta s-au temut fanii când au aflat planurile bavarezilor. Downsizing părea un cuvânt imposibil pentru o marcă sportivă precum BMW, așa că motoarele cu cilindree mică și cilindri mai puțini erau privite cu neliniște. Numai ideea în sine că mașinile, alteori apreciate pentru finețea motoarelor cu șase cilindri în linie, vor fi propulsate de agregate cu numai trei cilindri lovea puternic în orgoliul iubitorilor de mașini bavareze.
Un lucru e cert: BMW duce la capăt acest scenariu, înlocuind motoarele mari cu altele mai mici, ba chiar produce și monovolume cu tracțiune față.
Iar acum cade o nouă frontieră, pentru că Seria 1 facelift a primit sub capotă un diesel cu trei cilindri. În acest test comparativ, compacta din Munchen este un caz singular, pentru că toate cele-lalte modele dispun de motoare cu patru cilindri: Audi A3 1.6 TDI ultra, recent restilizatul Ford Focus cu noul diesel de 1,5 litri, plus Peugeot 308 și Citroën C4 (de asemenea revizuit), cu motoare HDi de 1,6 litri.
Ce șanse mai are BMW să se impună? În plus, cum rămâne cu proverbiala sa agilitate? Răspunsurile le găsiți în următoarele pagini, dar înainte, încă un cuvânt despre consumuri. Micile dieseluri au reputația de a fi extrem de economice. Peugeot se laudă cu un consum de 3,1 l/100 km, iar Ford și Citroën promit să ardă numai 3,8 litri de motorină pentru fiecare 100 km parcurși. Știm deja că aceste valori nu au nimic în comun cu realitatea. În acest test comparativ, rezultatele obținute s-au aflat mult peste normă – între 1,3 l la C4 și 2,3 l la 308. Ce-i drept, am determinat valorile în zile cu vânt puternic, iar acest lucru influențează dramatic rezultatele. Însă trebuie punctat că aceste condiții au fost absolut identice pentru toate mașinile testate.
Citroën C4 BlueHDI 120
Ce onoare! Scump la vedere, acest Citroën! Cu toate acestea, C4 încă mai există pe piață, ba chiar a primit recent și un facelift, care aduce faruri noi și multe alte noutăți de natură estetică.
În interior se remarcă un display tactil de 7 inchi, care în echipările superioare are și sistem de navigație. Bun, dar poziția de șezut este prea înaltă, iar cursa de reglare a scaunelor este prea scurtă − șoferii mai înalți își găsesc greu o poziție convenabilă. Locul în spate este mai degrabă îngust, dar bancheta oferă un șezut confortabil. Citroën este propulsat de același motor de 1,6 litri utilizat și de Peugeot. Doar că aici, simpaticul diesel pare mai degrabă înfrânat.
La 308, acesta pare mult mai bine armonizat cu mașina. Rămân loc de îmbună-tățiri și la trenul de rulare zgomotos, precum și la direcția artificială și foarte sensibilă la șocuri. Confortul la rulare este bun, însă C4 se înclină amplu în viraje abordate mai agresiv, aspect care diluează și mai mult din plăcerea de conducere. O veste bună la sfârșit: prețul de 20.825 de euro al modelului testat este convenabil, iar echiparea este categoric una completă.
Peugeot 308 BlueHDi 120
Arată foarte bine acest francez. 308 este desenat elegant, iar această afirmație este valabilă și pentru interiorul cochet.
O particularitate a modelelor Peugeot, volanul este amplasat foarte jos, iar instrumentarul se vede peste acesta. Configurația atipică a primit multe aprecieri, însă nu toată lumea poate citi ușor instrumentele, așa că mai bine faceți o probă înainte de a opta pentru acest model.
Cu această ocazie veți constata și că locul în spate este unul dintre cele mai mici din clasă, înghesuind capetele ocu-panților. Dieselul de 1,6 litri este un motor reputat, cu două supape pe cilindru − nimic revoluționar aici. Și cu toate astea, ne-a lăsat o impresie foarte plăcută.
Vivace, rafinat și silențios, cum trebuie să fie un diesel modern. Cu cele 1216 kg ale sale, 308 este de departe cel mai ușor de aici, conducându-se exact cum te-ai aștepta: bine. Și poate că direcția imprecisă îl trage în jos, însă prețul bun în raport cu echiparea spală multe păcate.
Ford Focus 1.5 TDCi
Cel mai recent facelift nu i-a adus lui Focus doar grila de Aston Martin, ci și un diesel de 1,5 litri, care înlocuiește vechea unitate 1.6 TDCi.
Iar noul motor de 120 CP își face treaba foarte bine. Este viguros, poate un pic zgomotos, dar niciodată neplăcut. În plus, are suficientă putere și este plin de temperament. Din punct de vedere dinamic, Focus rămâne una dintre cele mai echilibrate mașini din segment, având un tren de rulare plăcut și o ținută de drum agilă. Însă direcția lasă loc de discuții.
Pe de o parte, reacția sa directă, ascuțită, conduce la o manevrabilitate bună în oraș, însă lucrurile nu stau la fel de bine la viteze mari, unde Focus devine cam neliniștit. Oferta bună de spațiu din habitaclu este un argument puternic în fața rivalilor.
Alături de Audi, Ford este cel mai mare în spate, iar în față merită apreciată noua planșă de bord, curățată de butoane și dotată cu un display tactil. Nu în ultimul rând, prețul de 20.200 de euro al versiunii Titanium aduce puncte importante pentru Focus.
Audi A3 sportback 1.6 TDI ultra
A3 a venit în acest test cu versiunea ultra. Asta înseamnă, pe de o parte, aerodinamică îmbunătățită, anvelope cu rezistență redusă la rulare și rapoarte mai lungi ale transmisiilor. Pe de altă parte, acestea sunt disponibile doar în versiunea de bază Attraction și oferă o listă de opționale destul de limitată în oferte. De exemplu, nu se poate opta nici pentru transmisia automată S-Tronic și nici pentru trenul de rulare adaptiv.
Prin urmare, trebuie să-ți dorești foarte mult această versiune ultra pentru a trece peste toate aspectele. Și nu am terminat: tot din motive aerodinamice, garda la sol este redusă cu 15 mm, iar acest lucru nu era posibil decât prin montarea suspensiei sport, disponibilă standard. Această soluție aduce de la sine o duritate inutilă, A3 rulând mult prea rigid peste denivelări.
Sub capotă se găsește binecunoscutul propulsor TDI de 1,6 litri și 110 CP. Acesta are o fire calmă, trage de jos și se turează cu plăcere. Însă, din punct de vedere acustic este mereu prezent și câteodată mormăie cam deranjant. În comparație, motorul în trei cilindri de la BMW este mai silențios, iar direcția se simte mai natural. Cea din Audi funcționează mai puțin comunicativ, iar asistarea se diminuează la viteze mari. A3 are un interior mai spațios decât Seria 1, atât în față, cât și pe bancheta din spate.
În plus, Audi, campionul mondial al hapticii, se află în frunte și în ceea ce privește calitatea percepută. Habitaclul este foarte modern, iar asamblările și finisajele sunt făcute cu atenție. Și prin cei 32.911 euro pe care îi cere în schimb, A3 este cu aproape 6.000 de euro mai ieftin decât BMW, fără a fi mai slab echipat.
BMW 116d Auto
Un motor cu trei cilindri cuplat la o cutie automată cu opt rapoarte? Într-o Seria 1? Ce combinație! La momentul testului nu am avut la dispoziție o versiune cu transmisie manuală, așa că am fost nevoiți să ne mulțumim cu ce am găsit. Modernul minidiesel ne-a atras atenția în mod pozitiv încă de la primele teste cu MINI și Seria 2 Active Tourer. Montat longitudinal sub capota Seriei 1 facelift, acesta lasă și aici o impresie foarte bună.
Pornește puternic din start și trage tare de la turații joase − în schimb, nu se turează la fel de lejer precum cele de la Peugeot și Audi.
Funcționarea este remarcabil de silențioasă și chiar dacă devine mai sonor în ture și în sarcină, atunci are un sunet răgușit, dar plăcut. Doar că micul motor are o greutate considerabilă de cărat, Seria 1 fiind cea mai grea din acest test, cu o masă proprie de 1435 kg. Și chiar dacă trenul de rulare este reglat armonios, iar direcția oferă un feedback consistent, greutatea mașinii se simte încontinuu.
Oferta de spațiu nu este chiar specialitatea ei, platforma cu propulsie spate cerându-și tributul. În față, lucrurile nu stau atât de rău, dar cei de pe bancheta din spate se vor plânge frecvent că stau înghesuiți. Nu este o veste nouă, iar cei care vor opta pentru o Seria 1 ar face bine să se pregătească sufletește pentru acest neajuns. Și dacă tot aprofundează subiectul, ar face bine să se uite bine și peste lista de prețuri, pentru că BMW este cel mai scump din comparativ. În echiparea comparată, mașina are un preț incredibil, de 38.468 de euro. În final, BMW câștigă la puncte, însă dacă prețul ar fi constat mai mult în calcule, ierarhia ar fi fost alta.
[table id=543 /]
Verdict:
Motorul cu trei cilindri se luptă cu mult curaj, ba chiar poate să țină foarte bine pasul cu rivalii în patru cilindri. E drept, nu poate să le depășească, pentru că nu este nici mai rapid și nici economic. Iar mult mai maturul Audi A3 ar fi putut câștiga acest test dacă BMW nu oferea revizii gratuite în România. Oricum, prețul Seriei 1 este exagerat de mare pentru o compactă.