Aproape toti producatorii au astazi un SUV compact in catalog. Ultimul venit este Volvo, cu noul XC60, care inglobeaza un adevarat arsenal de echipamente de siguranta activa.
Lui i-am opus trei modele concurente, destul de diferite din punct de vedere al conceptiei: VW Tiguan – un SUV polivalent si popular, BMW X3 – un SUV sportiv, de asfalt, si Land Rover Freelander – un profesionist in materie de off-road in clasa SUV-urilor compacte.
Dieselul este ideal pentru un SUV
Toate modelele au fost echipate cu cea mai eficienta forma de propulsie pentru acest segment: motor diesel cu cilindree intre 2 si 2,4 litri si puteri intre 152 si 185 CP.
Foarte apropiate sunt si tipurile de tractiune integrala oferite. Land Rover, Volvo si VW utilizeaza un cuplaj de tip Haldex, care distribuie in mod normal marea majoritate a puterii catre puntea fata, doar la BMW X3 puterea fiind distribuita in mod normal, majoritar, spre puntea spate. Toate modelele din test au beneficiat de transmisie cu cutie automata cu 6 trepte.
Locul 4
Land Rover Freelander
A doua generatie Freelander a fost pozitionata mai up-market, fiind mai buna calitativ, dar si ceva mai scumpa ca un SUV popular, pastrand totusi un avantaj de pret fata de „greii segmentului“. Testul nostru a demonstrat inca o data ca Freelander este un profesionist al off-road-ului. Are, de departe, cele mai bune unghiuri de trecere, o garda la sol apreciabila si aptitudini off-road foarte bune. Gratie sistemului Terrain Response cu patru programe, Freelander „stie“ cum sa atace diversele suprafete de teren, fie ca e vorba de zapada, noroi sau nisip. Tractiunea integrala cu cuplaj Haldex distribuie puterea in conditii normale in raportul 95/5% fata/spate, putand ajunge pana la 50/50%. In plus, pe programul „nisip“ al Terrain Response, transmisia se blocheaza in raport 50/50%. Si in ceea ce priveste confortul, Land Rover este rege.
Un off-roader capabil si confortabil
Pe asfalt, dar mai ales in off-road, Freelander trece elegant peste orice denivelari.
Suspensia lui absoarbe eficient iregularitatile drumului, si pasagerii nu simt nimic in interior. Motorul de 2,2 litri provenit de la grupul PSA este un exemplu de rafinament, armonizandu-se foarte bine cu cutia automata cu 6 trepte, care schimba destul de rapid. Din pacate, motorul are cea mai mica putere din test (152 CP), iar Freelander este cel mai greu din test (1.934 kg), desi este mai compact ca Volvo sau BMW. Aceste lucruri se reflecta in acceleratii si reprize mai slabe, viteza maxima mai mica, iar consumul este mai mare decat la VW sau BMW. Maestru in off-road, Freelander nu este la fel de agil pe sosea ca si BMW, directia fiind mai putin incisiva, si suspensia – mai elastica. La franare, Freelander a avut rezultate mai slabe, masa mare influentand negativ distanta de franare.
In interior, Freelander nu este cel mai spatios. In fata, bordul si consola masiva rapesc mult din spatiu, iar in spate, spatiul pentru genunchi este restrans. Si volumul portbagajului este cel mai mic din test. Scaunele fata au sezutul scurt si acesta nu ofera o sustinere eficienta.
In schimb, bancheta spate ofera un confort foarte bun. Pozitia de condus este inalta, tipica unui off-roader.
Locul 3
Volvo XC60
XC60 utilizeaza in mare parte platforma si sistemul de tractiune integrala al lui Freelander, dar este foarte diferit de acesta. Daca Freelander este mai mult off-roader, XC60 este un SUV sport in adevaratul sens al cuvantului. Este mai sportiv si mai incisiv decat Freelander, dar nu la fel de agil ca X3. In schimb, este mult mai confortabil decat modelul bavarez. De altfel, Volvo a castigat clar capitolul confort, XC60 fiind un SUV de familie ideal. Volvo este cel mai lung model din test, dar ofera si spatiu interior pe masura. Atat in fata cat si in spate, Volvo ofera mai mult spatiu ca Freelander si X3 si o sedere confortabila. De asemenea, are cel mai mare portbagaj din test.
Compromis ideal intre confort si sport
XC60 este si cel mai sigur Volvo construit vreodata. Lista echipamentelor de siguranta activa este impresionanta: pilot automat inteligent (ACC), driver alert control (DAC), distance alert (DA), blind spot information system (BLIS, similar lui side assist de la Audi), lane departure warning (LDW), roll stability control (RSC), city safety (oferit standard; vezi caseta explicativa).
Sistemul de tractiune integrala cu diferential central Haldex distribuie cuplul exact ca la Freelander: 95/5% fata/spate in conditii normale, cu posibilitatea transferului spre puntea spate a pana la 50% din cuplu. Este un sistem foarte eficient in off-road, care confera o mare siguranta activa la condus. In pilotaj, XC60 ofera un compromis excelent intre confort si agilitate, imbinand ideal atuurile lui Freelander si X3. Iar cu garda la sol de 23 cm (cea mai mare din test) si unghiuri de trecere mai bune ca la Tiguan sau X3, XC60 se poate aventura in off-road fara probleme, desi designul cu linii fluide al caroseriei nu creeaza impresia unui SUV destinat si off-road-ului. Si atunci, unde pierde Volvo? Motorul sau cu cinci cilindri de 2,4 litri nu este foarte rafinat, consuma cel mai mult dintre toti concurentii din test, iar cutia de viteze automata cu 6 trepte este destul de lenta in schimbari. In plus, are o raza de bracaj prea mare, iar franele sunt mai slabe ca la Tiguan.
Locul 2
BMW X3
X3 a inaugurat in toamna lui 2003 segmentul SUV-urilor compacte premium, iar in 2006 a suferit un facelift. X3 ofera tot ce asteptam de la un BMW. Motorul de 2 litri si 177 CP este stralucitor. Este rafinat, silentios si urca in ture cu o usurinta remarcabila. Alaturi de motorul lui Tiguan, este cel mai performant din test, consuma putin si are emisii reduse. Cutia de viteze automata, cu 6 trepte este rapida in schimbari chiar pe modul automat. Directia este foarte incisiva, ca la orice limuzina BMW, iar centrul de greutate mai inalt nu are nicio influenta negativa asupra tinutei de drum in viraje. X3 vireaza aproape la fel de bine ca un Seria 3 Touring. La limita, este subvirator, insa pe zapada, la apasarea brusca a acceleratiei, spatele reactioneaza usor mai nervos, din cauza distributiei puterii – in mod normal – in raport 40/60% fata/spate. Este o distributie care favorizeaza un comportament dinamic, dar poate surprinde, la limita, un sofer neavizat.
Motor de top, comportament dinamic
Terenul accidentat nu este insa atuul lui X3. Suspensia ferma penalizeaza foarte mult confortul, unghiurile de trecere sunt printre cele mai mici, iar sistemul de tractiune integrala nu permite transferul spre fata a mai mult de 50% din putere. Cuplajul cu lamele controlat electronic variaza cuplul intre limitele 0/100% si 50/50% fata/spate.
Nici spatiul interior nu este prea generos. Cel putin in fata, acesta este destul de restrans, soferul fiind incorsetat de plansa de bord si consola masiva. Locul in spate este acceptabil, dar totusi mai mic ca la Volvo sau VW. La prima vedere, pare ciudat, pentru ca BMW are cel mai mare ampatament, dar amplasarea longitudinala a motorului anuleaza acest avantaj. Portbagajul are un volum, iar marginea de incarcare este joasa. In schimb, sarcina utila si masa remorcabila sunt cele mai mici din test.
Ca si alte modele BMW, X3 beneficiaza de pachetul de service gratuit pentru intretinerea de baza. Pretul lui X3 este insa foarte mare. Fata de Tiguan 2.0 TDI/170 CP, X3 2.0d costa cu 7.000 euro CIP mai mult. Prea mult pentru un SUV de asfalt, care nu are polivalenta lui Tiguan.
Locul 1
Volkswagen Tiguan
Punctul forte al lui Tiguan este tocmai faptul ca nu are niciun punct slab. A invins la trei capitole, la unul s-a clasat pe locul al doilea, iar la altul – pe locul al treilea.
Desi este cel mai scurt model din test, Tiguan ofera, alaturi de Volvo, cel mai mare interior. Plansa de bord compacta inspirata de la Golf degaja mult loc in fata. In spate, locul pentru genunchi este generos, ca si cel pentru cap. Iar la volumul portbagajului, Tiguan ofera la fel de mult ca si Volvo, care este cu 20 cm mai lung. De asemenea, Tiguan ofera o sarcina utila mare, fiind o adevarata masina de familie. Motorul diesel de 2 litri cu commonrail de 170 CP ofera performante la fel de bune ca si cele ale lui BMW X3, liderul din test la acest capitol. Chiar daca nu urca in ture la fel de lejer, performantele sunt echivalente si motorul lui Tiguan este la fel de economic si putin poluant.
Polivalenta la pret foarte competitiv
Tiguan beneficiaza din plin de masa redusa. Este mai usor cu 150 kg decat X3 si cu 250 kg decat Freelander. De aceea, este foarte placut la condus, fiind aproape la fel de agil ca si BMW. Explicatia este masa redusa si utilizarea platformei lui Golf 4Motion, un model extrem de manevrabil. Sistemul de tractiune integrala cu cuplaj Haldex distribuie puterea in conditii normale in raportul 90/10% fata/spate, putand fi transferat spre spate pana la 50%.
La limita, pe zapada, este foarte controlabil, avand doar un usor efect subvirator. Agilitatea si masa redusa confera o mare placere in pilotaj pe zapada. Are cea mai mica garda la sol, dar unghiurile de trecere sunt mai bune ca la BMW. Pozitia de condus este foarte joasa, ca intr-o limuzina, iar scaunele sunt foarte bine configurate, oferind o excelenta sustinere laterala. Ergonomia este ireprosabila, cu toate comenzile in campul vederii.
Singurul punct mai slab este confortul in off-road. Insa, de curand, VW ofera un remediu la aceasta problema, oferind optional suspensia controlata electronic DCC, contra 776 euro CIP.
Marele atu al lui Tiguan este pretul imbatabil, iar cand cel mai bun este si cel mai ieftin, orice comentarii sunt de prisos.
Tehnica in clar – City Safety la Volvo XC60 |
Sistemul City Safety oferit standard contribuie la evitarea coliziunilor in oras la viteze mai mici de 30 km/h. Un senzor laser plasat in partea superioara a parbrizului detecteaza vehiculele si obiectele situate pe o raza de 10 metri in fata masinii. In functie de distanta fata de masina din fata, sistemul City Safety calculeaza de 50 ori pe secunda ce forta de franare trebuie aplicata pentru a evita o coliziune. Daca viteza relativa fata de vehiculul din fata este sub 15 km/h, coliziunea este evitata. Daca viteza relativa este intre 15 si 30 km/h, efectele coliziunii sunt reduse. Sistemul City safety functioneaza si noaptea, dar nu este operational pe ploaie, ceata si zapada. |