Segmentul off-roader-elor clasice este astazi mai exclusivist decat cel al coupe-urilor de superlux. Daca nu luam in considerare modelele rustice gen Land Rover Defender si Mercedes Clasa G, modelele off-road clasice se numara pe degetele de la o mana.
Asadar, vorbim despre multiplul invingator in Raliul Paris-Dakar Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser, acum la o generatie complet noua, si Land Rover Discovery, revizuit substantial la trenul de rulare, motoare si interior.
In test am luat versiunile de lux de la Toyota si Mitsubishi, Luxury, respectiv, Instyle si versiunea SE la Discovery (ultima, inainte de nivelul de top HSE). Toyota este cel mai bine echipata, Land Rover ofera acelasi nivel de echipamente, dar pentru ele se plateste destul de mult extra, ceea ce face ca Land Rover sa fie cel mai scump, dar si cel mai puternic. Mitsubishi este, de asemenea, bine echipat si, chiar daca nu are toate echipamentele de la Toyota, are un pret imbatabil, plus ca in aceasta perioada se bucura de o promotie mai mult decat atractiva.
Interesante sunt si conceptele celor trei modele. Mitsubishi are caroserie autoportanta si suspensie multilink pe spate, Toyota este clasic cu sasiu separat de caroserie si punte rigida pe spate, iar Land Rover are un sasiu integrat in caroserie si punte spate multilink.
Locul 3 – Mitsubishi Pajero
Multiplu campion in Raliul Paris-Dakar, Mitsubishi Pajero este inca un catarator de prima clasa. Confortul si motorul sunt insa depasite. Pretul este foarte atractiv, iar promotia actuala este si mai tentanta.
Lansat la sfarsitul lui 2002 si reactualizat in 2006, Mitsubishi Pajero nu mai este un model foarte nou. Acesta este unul dintre ultimii mohicani din domeniul modelelor de teren pure si dure. Din punctul de vedere al aptitudinilor off-road, Pajero este inca in top, recomandat nu numai de victoriile din raliul Paris-Dakar.
Are cele mai bune unghiuri de trecere, cea mai mare garda la sol (la egalitate cu Discovery 4) si un sistem 4×4 eficient si usor de manevrat, cu doua diferentiale blocabile si reductor. Plansa de bord a fost modernizata, fiind preluat sistemul multimedia cu touchscreen de la Outlander, iar busola, altimetrul si barometrul sunt acum digitale. Arata bine, dar erau mai simplu de urmarit – mai ales in cazul busolei – vechile indicatoare analogice.
In rest, Mitsubishi este depasit, varsta apasand greu pe umerii lui. Fara suspensie pneumatica, confortul are foarte mult de suferit in off-road, in ciuda faptului ca, spre deosebire de Toyota, Pajero are suspensie spate multilink. De altfel, Mitsubishi are un concept original pentru un off-road pur: caroserie autoportanta si suspensie multilink pe spate.
De asemenea, motorul, in ciuda unui raspuns bun, este depasit. La o cilindree de 3,2 litri, are cuplu si putere mai mici decat motoarele de 3 litri din test, consuma mai mult combustibil si emite mai mult CO2 decat V6 de la Land Rover! In plus, este zgomotos (5 dBA mai mult decat Discovery la viteza stabilizata) si nerafinat, iar cutia automata cu 5 trepte este lenta si destul de scurta, ceea ce afecteaza consumul chiar la mers in modul 4×2 pe sosea.
Directia necesita o forta ceva mai mare la actionare, si numarul de ture de volan pentru o cursa completa este prea mare. In spate, spatiul pentru genunchi este mai redus ca la celelalte modele, iar modularitatea este inferioara concurentei, ca si volumul maxim al portbagajului.
In schimb, Pajero este, de departe, cel mai ieftin, in conditiile in care are o echipare standard foarte buna si, in plus, in aceasta perioada dispune si de o promotie foarte atractiva.
Locul 2 – Toyota Land Cruiser
Noul Land Cruiser 150 este mai rafinat, mai bine echipat, mai modulabil, mai economic si pastreaza in continuare conceptul de off-road clasic. In echiparea de lux este insa destul de scump.
Land Cruiser 150 continua traditia Toyota in materie de off-road: caroserie cu sasiu separat si punte spate rigida. De aici decurg avantaje si dezavantaje: o mai buna rigiditate a caroseriei, dar la trecerea peste denivelari ample, puntea spate le amplifica si pasagerii din spate simt acest lucru.
Toyota ofera pe versiunea de lux Luxury suspensie pneumatica spate adaptiva, care asigura un confort superior, dar nu reduce amplitudinile miscarilor in plan vertical la trecerea peste denivelari ample. Per total insa, Land Cruiser este mult mai confortabil decat Pajero si mai usor de manevrat.
Directia nu este atat de demultiplicata ca la Pajero, forta in volan este mai redusa, dar este destul de indirecta, mai ales in jurul punctului mort. Motorul cu 4 cilindri trage mai bine ca la Pajero, este mai rafinat si mai silentios, dar nu se poate compara totusi cu V6 de la Discovery 4. In schimb, motorul lui Toyota este cel mai economic si ecologic din test, ceea ce conteaza mult in aceste timpuri. Sistemul 4×4 este clasic, putandu-se bloca diferentialele spate si central sau cupla reductorul, dar, ca si la Land Rover, exista un sistem similar lui Terrain Response, numit Multi-Terrain Select, care dispune de patru programe si iti recomanda ce tip de transmisie sa utilizezi.
La condus, Toyota este destul de agila pentru masa ei, dar garda la sol, care nu poate cobori sub 215 mm, este responsabila de aparitia unui ruliu mai mare decat la Discovery.
In interior, noul Land Cruiser este foarte spatios, iar al treilea rand de scaune, oferit standard la echiparea Luxury, are un mod inteligent de pliere in podea. Scaunele din randul al treilea sunt actionate electric si din dreptul randului al doilea, dar si din spate, din portbagaj. Insa portbagajul este mic, cu toate cele sapte locuri montate, iar al treilea loc de pe randul al doilea este mai ingust decat celelalte doua, in timp ce la Discovery sunt aproape egale.
Plansa de bord este bine organizata, insa butoanele pentru diverse sisteme off-road sunt plasate destul de jos. In echiparea Luxury, lui Land Cruiser nu ii lipseste nimic, fiind mai bine dotat standard decat Discovery 4, iar pretul este mai mic.
Locul 1 – Land Rover Discovery 4
Actualizat in aceasta vara, Discovery are un nou motor, absolut incredibil. Adaugand confortul de top, gratie suspensiei pneumatice, si aptitudinile off-road, avem in fata un rege al segmentului, foarte scump insa.
Dati-va la o parte! Vine Discovery 4 cu noul motor bi-turbo diesel. 600 Nm si 245 CP din 3 litri cilindree spun totul. Desi Discovery 4 are circa 300 kg mai mult decat competitorii sai, acest motor nu simte niciun surplus de greutate si trage imperturbabil: este puternic ca un motor de tanc si rafinat ca un diesel de lux. 500 Nm sunt disponibili imediat deasupra turatiei de relanti. Motorul isi surclaseaza clar competitorii, dar si mai micul V6 de 2,7 litri al casei.
Surprinzator, in ciuda performantelor de exceptie, este mai economic si mai ecologic decat motorul lui Mitsubishi. Cuplat standard cu cutia automata ZF cu 6 trepte, motorul se armonizeaza perfect cu cutia de viteze, care schimba lin si eficient.
Notam si franele excelente, sistemul de franare fiind derivat acum din cel al lui Range Rover Sport. Cu bare stabilizatoare mai groase fata si spate, punctele de prindere ale suspensiei mai coborate (42 mm in fata, 62 mm in spate), care au coborat centrul de greutate, Discovery 4 este mai agil, mai manevrabil, iar ruliul si inertia in viraje au fost mult reduse.
A fost imbunatatit si sistemul Terrain Response, care dispune acum pe programul „nisip“ de launch control (la pornire, rotile se invartesc usor pentru a nu se afunda in nisip), iar programul „roca“ a fost revizuit (se aplica presiune de franare mai mica cand masina e in treapta I sau marsarier, la viteze sub 5 km/h, pentru a evita balansul caroseriei).
Aptitudinile off-road sunt de top, iar sistemul Terrain Response ajuta in situatii dificile chiar si pe cei mai putin initiati. Interiorul premium a fost actualizat si este acum si mai ergonomic. Pacat ca trebuie sa platesti navigatia ca sa vizionezi cum lucreaza sistemul 4×4.
De asemenea, Discovery 4 conserva de la Discovery 3 confortul de top conferit de suspensia pneumatica si spatiul interior urias. Nu doar te simti ca pe perna de aer, ci chiar rulezi pe perna de aer. Chiar si cand treci peste pietre mari, te simti ca pe un covor fermecat. Pe randul trei de scaune pot sta chiar si adulti, iar volumul portbagajului e urias.
Lista optiunilor este impresionanta, dar la final pretul nu este deloc mic.