Opel reduce semnificativ masa noii Astra, care are acum o greutate de doar 1.240 kg și un motor cu trei cilindri sub capotă. Pot câștiga cei din Russelsheim acest comparativ?
Totul merge pe o direcție pozitivă pentru Opel. Vânzările în cele mai importante țări din Europa sunt în creștere, iar recent, Astra a câștigat Volanul de Aur atât în Europa, cât și în România. Deci, se poate chiar mai bine de atât? Poate că da, pentru că Astra intră pentru prima dată într-un comparativ Auto Bild și, evident, are pretenții ridicate. Pentru atingerea obiectivului, Opel a trimis în competiție Astra echipată cu motorul turbo de 1,0 litru, cu trei cilindri și 105 CP. Este acesta un rege al zgârceniei? Așa ar fi ideal dacă vrea să se impună.
Dar, ca de obicei, competiția din clasa compactă este extrem de disputată, rivalii fiind și ei echipați tot cu motoare economice cu trei cilindri. Și, bineînțeles, ei au pretenția de a se impune în acest comparativ. Ford trimite pentru acest test un Focus echipat cu propulsorul ecoboost de 125 CP, dezvoltați tot dintr-o cilindree de 1,0 litru. Acesta este oferit și într-o variantă de 100 CP, dar motorul nu a fost disponibil pentru test. Peugeot scoate la înaintare modelul 308, cu motorul de 1,2 litri, tot turbo și tot cu trei cilindri, cu o putere de 110 CP. Prin urmare, nu există niciun dubiu – chiar dacă Opel are atuul modelului mai nou, lupta va fi încrâncenată. Care dintre motoarele cu trei cilindri va fi învingător?
Ce oferă: în sfârșit, Astra exploatează inteligent spațiul interior.
Compacta celor de la Opel are o lungime de 4,37 metri și chiar dacă se întinde aproape de limita segmentului, oferă cel mai spațios interior. În față, la nivelul capului și al genunchilor se simte cel mai mare nivel de libertate, iar în spate, Astra acumulează puncte importante cu cea mai mare înălțime, ceea ce trebuie apreciat în special de cei cu familii numeroase. Ford și mai ales Peugeot se arată mai zgârciți la acest capitol, în special pentru locurile din spate. În această situație, nici măcar portbagajele ceva mai mari de la Focus și 308 nu ne pot consola. La Focus, plierea banchetei spate este mai complicată, operațiunea fiind făcută din două mișcări, separat pentru șezut și pentru spătar. La Astra și la 308 se rabatează spătarul și șezutul se aliniază singur la nivel. Însă, la Astra podeaua are o mică treaptă, deoarece lipsește opțiunea unei podele duble.
Specialiștii care au modelat interiorul de la Astra nu doar că au folosit spațiul în cel mai inteligent mod, ci au reușit să-l facă și cel mai plăcut și confortabil. Scaunele certificate AGR sunt disponibile pentru un cost suplimentar de 420 euro cu TVA și sunt o opțiune care trebuie luată în seamă. Pernele sunt mai subțiri decât la generația anterioară, dar confortul și susținerea laterală sunt la același nivel foarte ridicat. La acest capitol, Ford și Peugeot nu pot lupta de la egal la egal, scaunele fiind mai mici și cu un suport lateral mai limitat. La 308, facem abstracție de soluția cu volanul extrem de mic, cu instrumentele de bord vizibile peste el, care nu se potrivește la toată lumea. Chiar dacă ergonomia interiorului de la Astra nu este perfectă, cineva care nu s-a urcat niciodată într-un model al mărcii poate utiliza comenzile fără să aibă nevoie de o perioadă de acomodare. Comutatoarele și butoanele se află la îndemână, acolo unde te-ai aștepta să fie, iar sistemul multimedia intellilink îndeplinește aproape toate cerințele pe care i le poți cere. Acest lucru se poate afirma doar condiționat la Focus, al cărui sistem de comenzi, structurat pe meniuri și submeniuri, este ușor complicat la prima vedere. La 308, comenzile reduse în principal doar la acționarea ecranului tactil ne fac să simțim lipsa unor butoane fizice pentru funcțiile importante.
Cum se conduc: Focus ne arată cea mai mare maturitate
Inginerii Ford au lucrat cel mai bine la acest capitol. Cu cei 125 CP ai săi, Focus rulează cel mai bine, trenul său de rulare furnizează cel mai bun compromis între sportivitate și confort, iar direcția ne convinge cu cel mai bun feedback. Dar Focus cântărește cu aproape 100 kg mai mult decât Astra și 308, iar asta îl face să se lupte’ mai mult cu imperfecțiunile din asfalt. În plus, masa mai mare aduce și un consum de combustibil ridicat, cel mai mare din test.
După cura de slăbire a acestei generații, Astra are o greutate de doar 1.240 kg, ceea ce îi permite un consum mai mic cu 0,6 l/100 km față de Focus și datorită amortizoarelor sale reglate ferm, trece suveran peste denivelările lungi, iar pe străzile cu asfalt bun, Astra se simte cu adevărat agilă. Totuși, denivelările scurte și rosturile din asfalt îi pun mici probleme, capitol la care Focus este sensibil mai flexibil. Diferențele nu sunt atât de mari, dar se putea mai bine. În numărul trecut am afirmat că nu simțim lipsa sistemului flexride (tren de rulare adaptiv, indisponibil pentru noua generație), dar poate că acesta l-ar fi adus lângă rivalul de la Ford. În rest, Astra își face treaba foarte bine, chiar dacă motorul de 1,0 litru are un deficit de 20 CP față de cel de la Focus. Propulsorul trece rapid, dar nu chiar furtunos, prin toată plaja de turații și este singurul care poate duce modelul compact la o viteză maximă de 200 km/h.
Peugeot, cu o putere de 110 CP, se dovedește aici reprezentantul cel mai dinamic al acestui trio. Până la viteza de 100 km/h, el este ușor în fața celorlalți, dar apoi pierde din suflu în fața mai puternicului ecoboost de sub capota lui Focus. 308 impresionează și prin ținuta sa dinamică de pe drumurile virajate, grație unui tren de rulare setat rigid și a jantelor de 18 inchi cu anvelope late disponibile în testul nostru. Dar pe drumuri cu asfalt degradat, 308 are un comportament ce afectează confortul, pasagerii fiind deranjați de șocuri și vibrații, iar direcția prea sensibilă nu este cea mai potrivită la viteze ridicate. În plus, deși motorul este vivace la viteze mici și medii, la turații ridicate suferă față de rivalii săi.
Cât costă: Prețuri comparabile pentru cele trei compacte
În versiunile de echipare medii, compactele din testul nostru au prețuri de achiziție foarte apropiate. Toate au echipamente standard similare și necesită anumite opționale pentru un nivel considerat decent la această clasă. Totuși, de exemplu, cred că majoritatea dintre voi ar opta pentru climatizarea automată, care impune un cost suplimentar în toate cele trei cazuri.
Pentru cei care își doresc o mașină configurată după bunul plac trebuie să știe că nivelurile de echipare intermediare, alese de noi pentru un cost mai mic, nu permit adăugarea anumitor opțiuni. Spre exemplu, farurile cu xenon sau LED nu sunt disponibile la aceste versiuni pentru niciunul dintre candidați. Așadar, dacă vă doriți tehnologii mai avansate, este necesar să alegeți un nivel de echipare superior, care crește sensibil prețul acestor compacte. Și față de echipările noastre comparate nu este nevoie decât de un singur pas pentru a trece de pragul de 20.000 de euro pentru o compactă echipată cu un motor cu 3 cilindri. Cam mult. Totuși, de multe ori producătorii sau dealerii pun la bătaie oferte extrem de atractive, așadar, verificați siteurile atent sau mergeți la un dealer pentru a beneficia de oferte personalizate.
De asemenea, trebuie amintit că Peugeot are un avantaj în ceea ce privește garanția, fiind singurul care promite lipsa tuturor grijilor pentru o perioadă de 4 ani, spre deosebire de doar 2 ani la Opel și Ford.
Clasament:
- Opel Astra 1.0 EcoTec Turbo, 999 cmc, 105 CP, 5,5 l, de la 17.130 euro – Spațioasă la interior, cu un motor potent și bine conectată.
- Ford Focus 1.0 EcoBoost, 998 cmc, 125 CP, 6,1 l, de la 16.500 euro – Un nivel de confort foarte bun și o dinamică de top.
- Peugeot 308 PureTech 110, 1199 cmc, 110 CP, 5,6 l, de la 16.500 euro – Original, motor vivace, dar prea mic la interior.
Astra reușește să se impună
Este greu să nu îți placă noua Astra. Prin talentele sale practice, compacta din Russelsheim oferă un nivel generos de spațiu interior, un propulsor bine echilibrat și un tren de rulare competitiv. Mai este loc pentru un confort la rulare mai bun. Focus este un model matur, iar 308 poate fi o alegere pentru cei tineri.