Acest test a reunit o participare eterogena, care cuprinde modele reprezentative atat pentru productia occidentala, cat si pentru cea orientala. Un caz aparte este Renault Koleos. Acesta, desi este propus sub o marca franceza, mizeaza pe tehnologie 4×4 nipona (Nissan) si e fabricat in Coreea (unde e comercializat sub marca Samsung).
Referitor la Tiguan si Yeti, interesant e ca a fost evitata cu atentie eventualitatea obisnuitei „suprapuneri“ a caracterului unor modele de marci diferite, generata de politica platformelor tehnice comune pe care o foloseste curent Grupul Volkswagen. Chiar daca exista o inrudire tehnica evidenta intre Skoda Yeti si Volkswagen Tiguan, diferentele functionale si de aspect practic sunt notabile.
Toyota RAV4 a fost modernizata relativ recent si a primit o motorizare D-CAT. Am putea sa consideram acest model (prezentat in premiera in 1994) ca fiind un fel de „ultimul samurai“, un model care vine cu armele specifice SUV-ului traditional sa lupte in segmentul SUV-urilor compacte moderne.
In momentul prezentarii sale, Nissan Qashqai venea sa materializeze o viziune de avangarda intr-un segment in care predominau inca trasaturile de stil ale vehiculelor off-road clasice. De altfel, platforma sa tehnica provine de la un SUV traditional, Nissan X-Trail.
Fiecare dintre cele cinci modele din test dispune de elemente care confirma aspiratia la un statut sau macar la o tusa premium. Cu atat mai bine, altfel ar fi fost greu sa convingi clientela potentiala ca sumele de peste 25.000 euro, tinzand spre 30.000 euro, presupuse de achizitionarea unui asemenea automobil, sunt pe deplin justificate.
Locul 5
Renault Koleos 2.0 dCi – Puternic si epatant
Primul SUV al marcii Renault are un motor puternic si finisare stilata.
Renault Koleos e automobilul care inaugureaza traditia SUV in gama marcii franceze. S-a considerat ca un design original este preferabil unuia conventional. Forma masinii mai are ca trasaturi personale linia descendenta spre spate a pavilionului si hayonul foarte inclinat. Acestea limiteaza spatiul din zona capului pentru pasagerii din spate si dezavantajeaza volumul util total.
Koleos este singurul model din test care nu are bancheta din spate culisanta. Pe de alta parte, numai la Koleos accesul la portbagaj e facilitat de partea inferioara a hayonului, ce poate fi deschisa separat. Spatiul pentru pasagerii din fata este mai mult decat convenabil, iar scaunele vor fi pe placul celor care prefera sa stea „pe moale“. Sustinerea laterala putea fi mai buna.
Calitatea materialelor de finisare impresioneaza placut, ca si finetea asamblarii. Suspensia e destul de elastica, iar pentru rularea cu viteze mari pe asfalt ar fi fost de preferat mai multa fermitate. In plus, filtrarea denivelarilor lasa de dorit, ceea ce afecteaza confortul la rulare.
Cutia de viteze are treptele demultiplicate lung (la 130 km/h inca nu este evident necesara folosirea treptei a sasea), iar asta limiteaza posibilitatile de exprimare a motorului. La faptul respectiv contribuie si masa mare. Chiar si asa, propulsorul de 173 CP se dovedeste viguros, ofera reprize bune si are o functionare silentioasa. Manevrarea volanului este usoara, dar asistarea directiei estompeaza feedback-ul despre tendintele de mers.
Tractiunea integrala nepermanenta a lui Koleos e eficienta si cuplajul central se poate bloca (merci, Nissan!).
Locul 4
Nissan Qashqai 2.0 dCi – Personalitate dubla
Design dinamic, platforma tehnica de SUV dur. Si destul de mult spatiu inauntru.
Nissan Qashqai are o forma fluida, cu pavilionul in coborare spre zona posterioara, care sugereaza dinamism, dar limiteaza inaltimea in zona banchetei din spate. Dimensiunile interioare in zona locurilor din fata si spatiul pentru genunchi al locurilor din spate sunt generoase. Scaunele din fata sunt comode, desi se simte nevoia unei mai bune sustineri laterale.
Designul interior are o nota generala de sobrietate, mergand pe nuante inchise. Astfel, unele imbinari mai putin fine pot trece neobservate. Pe consola centrala este lesne de recunoscut modulul de climatizare similar cu al lui Koleos, integrat cu succes in stilul interior al lui Qashqai.
Tinuta de drum este destul de ferma la trecerea peste denivelari, dar permite inclinari oarecum ample ale caroseriei in viraje. Confortul la rulare ramane perfectibil, iar functionarea suspensiei este sesizabil zgomotoasa. Directia este precisa, forta pentru rotirea volanului este bine dozata, insa se simt reactii in volan la trecerea peste denivelari. Pe asfalt, ambianta de rulare este, in general, silentioasa.
Potentialul motorului este bine valorificat de esalonarea treptelor cutiei de viteze. Dincolo de personalitatea de SUV modern, Qashqai are o a doua personalitate, care iese la suprafata atunci cand se ruleaza in off-road. Suspensia sa relativ ferma si consolele scurte din fata si din spate il avantajeaza la trecerea peste obstacole, iar tractiunea 4×4 nepermanenta, avand cuplaj central blocabil, este bine adaptata terenurilor dificile.
Locul 3
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI – Dichis nemtesc
Este un bestseller care se prezinta foarte bine, insa nimeni nu e perfect.
Volkswagen Tiguan s-a afirmat deja ca un model de succes. In plus, pentru ca l-am tratat deja in numeroase teste anterioare, calitatile sale sunt, in linii mari, cunoscute. Calitatea materialelor si a finisarii interioare este ireprosabila, spatiul pentru pasageri, atat in fata, cat si in spate, este generos. Scaunele din fata sunt bine configurate, avand o tapiterie ferma si oferind suficienta sustinere laterala. Si configurarea locurilor din spate este reusita, Tiguan avand bancheta cea mai bine profilata pentru a primi trei pasageri.
Nu se poate formula niciun comentariu defavorabil referitor la conceptia ergonomica a habitaclului. Tiguan se conduce pe asfalt asemenea oricarui model familial compact. Motorul ofera acceleratii si reprize convingatoare. Tinuta de drum este ferma, cu accent sportiv. Precizia directiei denota finete, iar forta de rotire a volanului este, in general, bine dozata. Se pare ca un lucru bun, adica lipsa perturbatiilor sesizabile in volan la trecerea peste denivelari, are si o implicatie mai putin buna, anume estomparea feedback-ului despre solicitarile din viraje.
Manevrabilitatea lui Tiguan este dezavantajata de diametrul de bracaj – cel mai mare din test. De asemenea, confortul la rularea in afara drumurilor asfaltate, in special pe denivelari mai mari, putea fi mai bun. Butonul „off-road“ asigura o functionare a sistemului ESP adaptata rularii in conditii de aderenta scazuta.
Locul 2
Toyota RAV4 2.2 D-CAT – Samuraiul se intoarce
Usa la portbagaj si roata de rezerva pe dinafara. Un clasic in viata.
Toyota RAV4 este decanul de varsta al testului, insa perfectionarile care i-au fost aduse in timp l-au mentinut in atentia publicului. Cea mai importanta este noua motorizare turbodiesel D-CAT de 2,2 litri. Oricum, indelungata cariera a lui RAV4 reprezinta o confirmare pentru calitatea de fabricatie buna, soliditatea constructiva si fiabilitatea ridicata. RAV4, alaturi de Tiguan, are interiorul cel mai generos dimensionat, existand mici diferente pro sau contra la unele cote.
Designul interior are o personalitate aparte, stilistii punand in valoare ideea soliditatii inspirate de elementele cu dimensiuni mari, destinate unei utilizari de genul „heavy duty“. In plus, butoanele astfel dimensionate au avantajul de a fi usor de identificat si de utilizat.
Caracteristica de cuplu este foarte buna (numai Koleos are un cuplu maxim mai ridicat, dar greutatea sa mare il dezavantajeaza). Etajarea cutiei de viteze a fost foarte bine studiata, favorizand dinamismul. Motorul este oarecum zgomotos in timpul acceleratiilor, insa, in regim constant, ambianta la bord este silentioasa.
Privit pe dinafara, RAV4 este cel mai usor de asociat cu imaginea unui model off-road clasic. Are ampatamentul cel mai scurt dintre modelele din test si ofera caracteristici de trecere foarte bune. Sistemul sau de tractiune, Active Drive 4WD, completeaza potentialul off-road. Orice variatie de cuplu motor pentru fiecare punte in parte, de la 0 la 100%, este posibila. De asemenea, cuplajul central se poate bloca.
Locul 1
Skoda Yeti 2.0 TDI – Mai putin e mai mult
Tehnic, seamana cu Tiguan, dar este mai compact si mai abordabil ca pret.
Skoda e marca economica a Grupului VW, iar aceasta se reflecta in pretul automobilelor pe care le propune. In ceea ce priveste aspectul finisarii si posibilitatile de dotare, Yeti nu e cu nimic mai prejos fata de Tiguan. Unele dintre dotarile disponibile la Yeti sunt mai moderne decat cele de la Tiguan, echiparea standard e mai cuprinzatoare, iar preturile pentru optionale sunt mai reduse. Cateva accente cromate aduc o tenta stilata interiorului.
Scaunele din fata ofera mai putina sustinere laterala decat cele de la VW, dar sederea e confortabila. Yeti nu exceleaza in privinta cotelor interioare, dar spatiul pentru pasageri este departe de a lasa senzatii restrictive. Studiul ergonomic al habitaclului este foarte bine pus la punct, cu o mica exceptie: instrumentele de bord sunt amplasate prea sus si trebuie sa te acomodezi cu unghiul sub care le privesti.
Skoda Yeti se prezinta foarte bine in privinta laturii practice si are cel mai mare volum util total. Daca spunem ca Skoda Yeti foloseste platforma tehnica a lui Tiguan (de fapt, platforma modulabila pentru modele compacte a Grupului VW) si ca masinile se comporta pe drum in mod asemanator, nu gresim. Pe de alta parte, ampatamentul lui Yeti este mai scurt, iar de aici rezulta o serie de diferente importante.
Diametrul de bracaj este cel mai mic din test, in avantajul manevrabilitatii. Pe asfalt, faptul vine sa completeze tenta de dinamism a masinii, alaturi de o tinuta de drum ferma, o suspensie care mentine riguros contactul dintre roti si sol si o directie precisa, cu asistarea foarte bine dozata. Referitor la comportamentul in offroad, caracteristicile de trecere sunt destul de bune, datorita consolelor scurte. Confortul la trecerea peste denivelari nu e cel mai bun.
Motorul TDI e similar cu cel aflat sub capota lui Tiguan, asa ca raspunsul la acceleratie denota vigoare si spontaneitate. Performantele sunt un pic inferioare fata de cazul modelului german.
In acest context, in care Yeti propune un foarte bun mixaj de performante bune, comportament sigur si latura practica bine studiata, avantajul pretului pledeaza decisiv in favoarea lui Yeti.