Acest test inedit aduce impreuna trei modele noi, dar si o surpriza, pe care putem sa o numim chiar exotica daca tinem cont ca este deja istorie. Mini este prezent la start cu versiunea Coupé, care a starnit multe controverse in ceea ce priveste designul sau. Practic, caroseria cu cinci locuri este “turtita” in spate, ofera doar doua locuri si a primit chiar apelativul de “sapca de baseball” pentru cum arata. Pentru Cooper S, propulsia este asigurata de micul 1.6 Turbo, care dezvolta 184 CP. Al doilea competitor vine din Franta, dar foloseste acelasi motor ca si Mini, insa intr-o versiune care produce 200 CP. Francezii de la Peugeot au avut mult curaj cand au lansat un model pregatit sa rivalizeze cu Audi TT. Alaturi de cei doi am adus un concurent italian, care nu are chiar gene de sportiv, insa Alfa Romeo are un slogan ce defineste clar toate modelele sale. In testul nostru, MiTo are sub capota un motor turbo pe benzina in versiunea de putere de 135 CP, iar noutatea este adusa de o cutie cu dublu ambreiaj cu 6 trepte. Prezenta exotica este reprezentata de un model care vine din Japonia si care, oficial, nu se mai vinde. Mazda RX-8 este cu totul speciala daca privim la ceea ce propune din punct de vedere mecanic, fiind singurul model din test cu tractiune spate. Cireasa de pe tort este data de motorul rotativ Wankel, cu un principiu de functionare unic, care are o cilindree de numai 1,3 litri si produce 231 CP in conditiile in care zona rosie incepe la 8500 rpm. Asadar, sa vedem cum s-au comportat cei patru concurenti.
Locul 4 – Alfa Romeo MiTo 1.4 TB
Interpretare stilistica
MiTo este echipat standard cu sistemul denumit DNA, care propune soferului un mod Dynamic in care masina raspunde mai prompt la comenzile sale, deci identitatea pe care italienii o vor pentru MiTo este una cu orientare sportiva. Totusi, versiunea cu motor turbo de 1,4 litri si 135 CP se dovedeste a fi o masina care nu impresioneaza din punct de vedere dinamic, ci doar are un comportament corect, fara reactii agresive care nu pot fi controlate in timp. Trenul de rulare are o setare destul de moale, care favorizeaza confortul, dar aduce un usor ruliu in viraje. Motorul turbo urca vivace in ture, insa nu produce explozia de putere de care un hot hatch are nevoie. Surprinzator, noua cutie cu dublu ambreiaj functioneaza cel mai bine in modul D, pentru ca atunci cand se utilizeaza clapetele din spatele volanului, reactia este destul de lenta. Oricum, apreciem faptul ca de la levier, pentru a retrograda, trebuie sa impingi spre inainte.
„MiTo nu este o masina cu caracteristici dinamice ridicate, fiind destul de limitat pe drumurile cu viraje. Cutia cu dublu ambreiaj este mai rapida in modul Drive.“ Horatiu Cristea , pilot
Locul 3 – Mazda RX-8
Traditie japoneza
Stiti care este singura masina japoneza care a castigat cursa de la Le Mans? Daca nu, va spunem noi: Mazda 787B in anul 1991 (cu motor Wankel). Istoria japonezilor este strans legata de acest motor, iar ultima sa interpretare intr-o masina sport s-a numit RX-8, desi acum nu se mai produce, din cauza normelor de poluare din ce in ce mai stricte, asa ca acest test este un ramas-bun pentru RX-8. “Exotica” testului nostru este singura cu tractiune spate si este propulsata de un motor rotativ Wankel, care produce 231 CP. Acesta impresioneaza cu zona rosie, care incepe abia la 8500 rpm, dar daca este condus sub 7000 rpm, da impresia ca este lipsit de cuplu. Din aceasta cauza, tractiunea pe puntea spate este cu greu “rupta” de cuplu, incat RX-8 are un comportament care ofera siguranta, mai ales in virajele de mare viteza unde trenul de rulare setat rigid aduce un aport important. Nu trebuie uitat nici sunetul nebun al motorului Wankel.
„Mazda RX-8 are o foarte usoara tenta subviratoare care da siguranta. Datorita motorului lipsit de cuplu, caracterul supravirator apare doar daca este provocat.“ Horatiu Cristea , pilot
Locul 2 – Mini Coupé Cooper S
Atipic, dar impresionant
Mini a fost mereu laudat din punct de vedere dinamic si are si de ce. Are dimensiuni compacte, este singurul model de clasa mini cu brate independente pentru puntea spate, are un motor de exceptie si este setat pentru a oferi un nivel de agilitate foarte ridicat. Si toate aceste aspecte au un impact solid asupra realitatii. Mini Coupé este foarte usor de controlat si are un comportament la limita care nu pune probleme de interpretare. Tractiunea este ridicata, directia comunica foarte precis intentiile puntii fata, iar motorul turbo ofera resurse importante in orice situatie. Acesta urca vivace in ture, chiar si in zona joasa de turatii si are meritul de a fi foarte economic.
„Mini are avantajul de a fi o masina cu o masa totala redusa, ceea ce il face agil si ii permite distante de franare foarte scurte.“ Horatiu Cristea , pilot
Locul 1 – Peugeot RCZ 1.6 Turbo
Francezul surprinzator
Peugeot a surprins multa lume cand a decis sa lanseze un model intr-un segment destul de ingust ca potential al vanzarilor. Totusi, RCZ a fost laudat pentru cum arata si acum ne demonstreaza ca stie sa faca mult mai multe decat am crede. Totul porneste de la excelentul propulsor turbo pe benzina de 1,6 litri (dezvoltat de PSA impreuna cu BMW). Acesta are un raspuns foarte bun inca din zona de turatii joase, iar apoi in zona medie si inalta a palierului chiar impresioneaza. Cutia de viteze are o etajare corecta si o directionare precisa. Din punct de vedere dinamic, RCZ a reprezentat surpriza acestui test, pentru ca dispune de un grad ridicat de aderenta, este foarte usor interpretabil la limita si, in cazul in care exagerezi, este o masina care te iarta destul de mult inainte de a avea reactii greu de controlat. Doar directia da senzatia ca este usor prea asistata si ar necesita o setare pentru mai multa incisivitate.
„Sunt intr-un Peugeot si imi place. RCZ ofera surprinzator de multa aderenta si este foarte usor controlabil. La limita, chiar daca se greseste intentionat, reactiile nu sunt violente.“ Horatiu Cristea, pilot