Dupa indelungata faza decadenta a Concernului General Motors si dupa impresionantele progrese ale producatorilor niponi, astazi ar parea aproape nefiresc sa mai vorbim despre o confruntare echilibrata intre un produs al unei marci americane si un altul, de origine nipona.
Totusi, articolul pe care il parcurgeti acum reprezinta urmarea unui test comparativ care s-a desfasurat pe muchie de cutit. Cum se face ca nou-venitul din gama, Chevrolet Cruze 2.0 VCDI, a reusit sa obtina un punctaj doar in mod simbolic mai mic fata de cel pe care l-a primit besteller-ul consacrat, Toyota Corolla D-4D?
Interiorul Toyotei Corolla este discret mai mare ca dimensiuni si se prezinta mai bine in privinta calitatii percepute. Cel mult, interiorului japonez i se poate reprosa aspectul conventional. Dar acesta are si o latura buna: acomodarea lesnicioasa cu plansa de bord si senzatia placuta de confort in masina vor fi apreciate de toata lumea. La Cruze, plansa de bord este mai masiva, dar are un design spectaculos, in doua nuante, cu o finisare originala. Consola centrala aminteste de Opel Insignia, propunand o organizare de tip nou.
Cei care apreciaza spiritul novator vor fi mai impresionati. Totusi, habitaclul – o idee mai mare si mai confortabil – aduce puncte in plus pentru Corolla. In privinta accesului la portbagaj si a volumului util, cele doua masini sunt imposibil de departajat.
Chevrolet Cruze 2.0 VCDI are la baza platforma tehnica destinata noii generatii Opel Astra, un vehicul de la care se asteapta mult in privinta succesului comercial. Intre timp, la nivelul clasei medii, Opel Insignia a aratat ca la General Motors se pot face platforme tehnice foarte competitive. Chevrolet Cruze vine sa sustina in mod convingator aceasta observatie.
Turbodieselul propus de Chevrolet are rezerve considerabile de cuplu motor, sesizabil superioare fata de ale propulsorului nipon, insa intarzierea raspunsului (turbo-lag) la apasarea acceleratiei pana la turatii de ordinul a 2.000 rpm este si ea clar sesizabila. Dupa consumarea acestui moment, Cruze dispune de acceleratii foarte rapide. Motorul propus de Toyota aproape ca nu lasa sa se simta vreun turbo-lag si urca mai progresiv in ture. Din punctul de vedere al confortului dinamic, rafinamentului tehnic si al senzatiei de „user-friendly“ pe care o ofera masina, Corolla se prezinta mai bine, in timp ce Cruze va deveni favoritul doritorilor de sportivitate. Mai notam ca Toyota Corolla ofera o cutie de viteze cu sase trepte, in timp ce cutia lui Chevrolet Cruze ofera numai cinci. A cincea treapta a lui Cruze este aproape la fel de lung demultiplicata precum a sasea de la Corolla (turatie de aproximativ 3.200 rpm la viteza de 130 km/h).
Asta inseamna ca dezavantajul lui Cruze nu tine de performantele si consumul la drum lung, ci de faptul ca in traficul mai lent masina trebuie sa fie „tinuta in ture“ in treptele intermediare (demultiplicate mai lung ca la Toyota) pentru a nu-si pierde capacitatea de accelerare.
Exista o mica diferenta de consum in favoarea lui Cruze, iar rezervorul mai mare al acestui model asigura si o autonomie superioara. Argumentele notate de partea fiecarui model au dus la un punctaj egal in aprecierea grupului motopropulsor.
Ambianta de mers este mai silentioasa in Corolla si scaunele modelului nipon sunt mai bine configurate. Insa acestea sunt singurele elemente de la capitolul confort prin care modelul nipon se detaseaza clar de Cruze. Datorita lor, Toyota Corolla corespunde mai bine ideii de berlina familiala.
Din punctul de vedere al directiei, franelor si suspensiei, inca de la primii kilometri parcursi, Cruze demonstreaza o nota accentuata de dinamism. Precizia cu care automobilul poate fi inscris in viraje si dozarea cu tenta sportiva a fortei de rotire a volanului, raspunsurile la comenzi spontane, plus functionarea ferma si silentioasa a suspensiei nu ar sta rau nici modelelor cu caracter premium. Toyota Corolla este orientata mai mult spre confort decat spre dinamism. Directia sa este comparabila ca precizie, dar asistarea este mai putin fina in ceea ce priveste feedback-ul despre tendintele de mers al masinii. Pedala de frana este mai sensibila la apasare, dar dozarea nu se deprinde la fel de usor, iar suspensia, in general eficienta, permite totusi oscilatii ceva mai mari ale caroseriei si nu pastreaza la fel de riguros contactul cu suprafata de rulare atunci cand se trece peste deniverari scurte sau se ruleaza pe asfalt cariat. Chevrolet Cruze si-a demonstrat superioritatea la capitolul conducerii.
Cruze a reusit sa schimbe imaginea economica a marcii Chevrolet cu o personalitate dinamica, incitanta, bine conturata. Corolla mizeaza pe valorile traditionale ale marcii, pe calitatea de fabricatie si confortul la loc de cinste.