Oricat de dificile ar fi conditiile economice, intotdeauna va exista o anumita categorie sociala pentru care recesiunea inseamna o minora ajustare a bugetului, in niciun caz a imaginii. Este motivul pentru care SUV-urile s-au bucurat de un succes imens, iar SUV-urile compacte se bucura de un succes si mai mare.
Printre ultimii sositi pe aceasta piata este si XC60 al lui Volvo, un producator a carui situatie in portofoliul Ford este incerta in acest moment. Lansat pe piata intr-o conjunctura nu tocmai favorabila, XC60 are o misiune dificila. Dar si armele potrivite pentru a-si asigura pozitia pe piata: design, performante si imagine. De cealalta parte, Mazda CX-7 propune o filosofie simpla, fara false pretentii premium, dar nu mai putin atragatoare, mai ales daca luam in calcul si pretul, cu aproape 12.000 euro mai mic decat al concurentei sale.
In interior, Mazda CX-7 profita de lungimea ceva mai mare a caroseriei, oferind cativa centimetri in plus atat ocupantilor locurilor din fata, cat si pasagerilor din spate. In schimb, volumul portbagajului este mai degraba modest. Calitatea materialelor nu este uimitoare, dar finisarea este buna. Pozitia la volan este excelenta, iar ergonomia comenzilor este ridicata. Dar punctul forte al lui CX-7 sunt scaunele, care ofera o pozitie comoda si o sustinere laterala excelenta. Volvo XC60 isi primeste pasagerii intr-o cabina luxoasa, cu materiale superioare calitativ si fotolii comode, dar carora le lipseste sustinerea laterala, aspect suparator pe serpentine.
XC60: echipare bogata in standard
Din punctul de vedere al dotarilor, XC60 abordeaza aceasta batalie cu armele japonezilor: echipare bogata, inca de la versiunea de baza. Aici sunt incluse toate sistemele de siguranta activa si de asistare a conducerii, inclusiv sistemul de control la rasturnare, cel de asistenta la coborarea in panta sau faimosul sistem City-Safety, de prevenire a coliziunilor. Acesta este activ la viteze mai mici de 30 km/h si poate frana pana la oprire, eliminand sau atenuand riscul unui accident.
Mazda CX-7, desi ofera un pachet corect de dotari pentru confort, nu atinge nivelul concurentului din Suedia, lipsindu-i cele mai multe dintre sistemele de asistare care fac deliciul SUV-urilor moderne. Acestea nu pot fi comandate nici macar ca echipamente optionale, ceea ce poate constitui o bila neagra in ochii iubitorilor de gadgeturi, pentru care valoarea unui automobil creste exponential cu numarul de butoane de pe bord. Extrem de suparatoare este absenta reglajului pe adancime al volanului, care poate pune unele probleme de adaptare pentru anumite persoane.
Audio Mazda CX-7
Directia este punctul forte al lui CX-7
Mazda compenseaza lipsurile electronice printr-o configurare inteligenta a automobilului, menita sa ofere placere maxima conducatorului auto. Motorul turbo cu injectie directa de 2,3 litri si 260 CP este mai slab decat cel de 3,0 litri si 285 CP de pe XC60, dar cele 200 kg in plus ale lui XC60 anuleaza aceasta diferenta. La performantele bune contribuie si elasticitatea motorului, care trage constant si viguros chiar si la turatii mici, dar si cutia de viteze, cu actionare precisa si avantajos etajata.
Modelul suedez contracareaza printr-o cutie automata de viteze foarte lina si foarte rapida, care in practica nu lasa impresia de „ezitare“ la schimbarea treptelor, atat de neplacuta la schimbarile rapide de ritm. Trecerea in modul sport face ca raspunsul motorului sa fie mult mai rapid, dar fara treceri nejustificate prin zona rosie a turometrului. Directia este punctul forte al lui CX-7: precisa si cu un feedback excelent, este proiectata pentru placerea sofatului. XC60, in ciuda celor trei programe electronice de asistare a directiei, ofera un sentiment de supra-asistare si un feedback subtire.
Suspensia lui CX-7 constituie un compromis foarte bun intre confort si tinuta de drum, cu o filtrare buna a denivelarilor, in conditiile unor inclinari ale caroseriei bine controlate pe curbele rapide. Volvo XC60 beneficiaza de serviciile unui sofisticat sistem de suspensie activa (Continuously Controlled Chassis Concept sau Four-C) cu trei programe – Comfort, Advanced si Sport, care in practica nu ofera diferente sesizabile pentru cele trei moduri.
Ne-am fi dorit ca si asistarea directiei sa fie controlata unitar cu suspensia sau in functie de stilul de conducere. Inginerii de la Volvo au avut in vedere in primul rand confortul, astfel ca denivelarile sunt aproape insesizabile.
XC60 este un off-roader autentic
In ciuda aparentelor, Mazda CX-7 nu se simte bine in afara carosabilului, avand capacitati limitate de trecere peste obstacole. De asemenea, plecarile in rampe abrupte sunt dificile, cu o solicitare semnificativa a ambreiajului, simtindu-se nevoia unei trepte intai mult mai scurte. Sistemul de tractiune integrala de tip Haldex, cu diferential controlat electronic, asigura distribuirea continua a cuplului intre cele doua punti, de la 100% pe fata in conditii normale pana la un maximum de 50% pentru puntea spate.
Stopuri Volvo XC60
In schimb, XC60 ofera un comportament demn de un off-roader autentic, cu o garda la sol generoasa, de 23 cm (CX-7 are 20,5 cm). Sistemul de tractiune integrala este Haldex, cu diferential controlat electronic. In conditii normale, puntea fata beneficiaza de 95% din cuplul motorului dar, la nevoie, se poate ajunge la un raport de 50% – 50%, ca si in cazul Mazda. Toate aceste caracteristici, impreuna cu sistemul de asistenta la coborarea in panta, asigura un comportament sigur pe teren accidentat sau cu aderenta scazuta.