Clasa compacta ofera, probabil, cea mai diversificata oferta in materie de modele sportive si putem spune chiar ca exista o clasa separata a acestora, clasa pe care unii o numesc „hot hatch“.
Practic, aceasta clasa a luat nastere in anul 1976, atunci cand a aparut primul model al Golf-ului GTI. Acesta a fost atat de apreciat si placut de public incat generatiile ulterioare au trebuit sa se ridice la inaltimea numelui devenit deja religie pentru fani. GTI a reprezentat un etalon al clasei si alti constructori au incercat, cu preponderenta in ultimii ani, sa ofere modele pe masura acestuia.
Golf GTI se afla acum la a sasea generatie si promite sa continue succesul inregistrat de-a lungul celor 33 de ani de istorie. In acest test, l-am alaturat cu unul dintre rivalii sai moderni, si anume Ford Focus ST. Acesta se afla la a doua generatie si propune o abordare putin diferita fata de cea a GTI-ului. In primul rand, trebuie mentionata diferenta de 12 centimetri in ceea ce priveste lungimea celor doua modele. Golf a preferat sa ramana cat mai aproape de ideea de clasa compacta, in timp ce Focus a mers spre trendul cresterii dimensiunilor din clase.
Cea mai importanta diferenta in abordare dintre cele doua modele este motorul. Daca Volkswagen a propus un motor de 2 litri turbo cu 4 cilindri, Ford a preferat sa foloseasca un motor cu 5 cilindri in linie, supraalimentat cu o turbina si cu o cilindree de 2,5 litri. Despre motoare insa vom discuta mai jos.
Exteriorul ambelor modele contine elemente de design specifice modelelor sportive si diferite fata de celelalte versiuni: spoilere si grile modificate, jante de 18 inci (optional la GTI), evacuari duble si eleroane. Chiar daca are un pret de aproximativ 1.500 de euro fara TVA, recomandam culoarea portocalie la Focus, pentru ca se identifica foarte bine cu modelul.
In ceea ce priveste interiorul celor doua modele, exista cateva diferente fata de versiunile „civile“. Interiorul lui GTI s-a impus clar in fata celui din ST. Materialele folosite, finisajele si elementele ce personalizeaza modelul sunt calitativ superioare in GTI. Cusaturile rosii regasite pe aproape toate elementele din interior dau o nota sportiva. Ne-a placut foarte mult si volanul tesit, pe care troneaza inscriptia GTI. In Focus, detaliile ce personalizeaza modelul sunt evidentiate mai putin. Principalele elemente care ies in evidenta sunt ceasurile suplimentare pentru presiunea in turbina, temperatura si presiunea uleiului, care se regasesc in partea superioara a consolei centrale. Ambele modele beneficiaza, in serie, de scaune sport. In spate, datorita inclinatiei spatarului, bancheta din Focus este mai confortabila. Sistemul de rabatare este identic pentru ambele modele – 1/3, 2/3, insa Focus are avantajul unui portbagaj mai mare.
Golf GTI este dinamic si foarte agil in viraje
La aceste masini trebuie sa vorbim insa mai mult despre cum se conduc. Golf GTI beneficiaza de un propulsor de 2 litri turbo care produce 210 CP. Acesta nu este o evolutie a propulsorului de la modelul vechi, ci este un motor nou, derivat din cel prezent pe vechiul GTI Edition30. Valoarea de cuplu maxim este de 280 Nm si este oferita pe o plaja de turatie foarte buna (1.700-5.200 rpm). Astfel, motorul este elastic si foarte usor de folosit in orice conditii de trafic. Desi puterea maxima este la 5.300 rpm, daca se depaseste aceasta turatie, motorul nu da semne ca nu mai trage. Astfel, schimbarile de treapta la putin peste 6.000 rpm raman eficiente. Directia este directa, incisiva si corect asistata. Trenul de rulare este setat rigid, dar ofera un bun compromis intre o dinamica buna si confort. Cutia de viteze DSG cu 6 trepte (1.508 euro fara TVA) de care a dispus modelul de test este deja bine cunoscuta si nu putem decat sa o apreciem.
Singurul minus este ca la utilizarea urbana, in trafic aglomerat, are momente cand bruscheaza la schimbarea treptelor. Interventia sistemului electronic de stabilitate este brutala la limita si taie puterea destul de mult, insa controlul tractiunii se poate decupla. Fara acesta, GTI-ul are un comportament destul de neutru, cu o mica tendinta de subvirare. Marele avantaj al lui GTI este ca se poate conduce sportiv foarte usor si fara emotii de catre oricine. Cand este condus la limita, GTI reuseste sa filtreze foarte bine informatiile trimise catre sofer. Volkswagen a reusit sa continue succesul avut cu modelele precedente si a oferit din nou un GTI foarte eficient in materie de dinamica.
La ST, cuplul maxim este disponibil de la 1.600 rpm
Motorul de 2,5 litri turbo care produce 225 CP, al lui Focus ST, aduce plusuri si minusuri. Datorita arhitecturii cu 5 cilindri in linie, sunetul gros produs de motorul ST-ului este de neegalat de catre un alt model din clasa compacta. Alt atu al propulsorului este ca, datorita cilindreei si supraalimentarii, cuplul maxim produs de motor este prezent pe o plaja de turatie foarte generoasa. Cei 320 Nm sunt disponibili de la o turatie de doar 1.600 rpm. Motorul raspunde excelent, indiferent de turatie, si este foarte placut in utilizare. Partile negative aduse de cilindreea mare sunt impozitele, taxele mai mari si consumul de carburant.
Focus ST consuma in mod clar mai mult decat GTI-ul, iar diferenta de consum obtinuta in test creste exponential cu apasarea pedalei de acceleratie. Focus ST este o masina cu care, daca vrei sa mergi la limita, trebuie sa te „lupti“, efortul necesar conducerii fiind mai mare ca in GTI. Directia este progresiva, directa si are o asistare corecta pentru un astfel de model. Diferenta fata de GTI este ca la Focus vei simti destule influente in directie. Trenul de rulare este specific lui Focus si, pe langa dinamica buna oferita, nu sacrifica nici confortul. In virajele abordate la limita, ST este foarte comunicativ si astfel este usor de interpretat comportamentul acestuia. Ambele modele au un sistem de franare foarte eficient si au obtinut rezultate foarte bune. Dozarea fortei de franare este intuitiva si corecta.
Cele doua modele comparate sunt foarte apropiate ca performante dinamice. Despre GTI am putea spune ca este un perfectionist si nu prea ai ce sa-i reprosezi. Este putin prea „rece“ la limita, insa poate merge foarte repede si cu usurinta pe drumuri virajate. Focus ST ofera aceleasi performante dinamice, dar ai nevoie de mai multa indemanare si efort pentru a-l conduce sportiv. Insa orice model ai alege, vei avea parte de portia de adrenalina pe care o astepti.