După o lungă așteptare, noul Ford Mondeo a ajuns și în România. Pentru primul test am ales versiunea 2.0 TDCI de 180 CP cu o cutie manuală cu 6 trepte.
În numărul 23/2014 al revistei Auto Bild vă prezentam primele informaâii despre noul Mondeo după ce îl condusesem pe excelentele drumuri din însorita Spanie. Acel prim contact ne-a făcut să descoperim cu ușurință principalele puncte forte ale lui Mondeo, dar a scos în evidență și subtilitățile pe care inginerii mărcii le-au pus în scenă pentru un model care înseamnă foarte mult pentru Ford la nivel european. Atunci, am avut ocazia să conducem atât versiunea pe benzină 1.5 EcoBoost cu 160 CP, un propulsor foarte rafinat și plin de rezerve de cuplu, dar și dieselul 2.0 TDCi de 180 CP. Asupra acestuia din urmă am decis să ne concentrăm în primul test pe drumurile locale, deoarece credem că românii încă iubesc motoarele diesel, iar 2.0 TDCi va fi un propulsor foarte cerut de viitorii clienți.
Modelul testat a avut sub capotă dieselul 2.0 TDCi în cea mai puternică versiune a sa, de 180 CP, în ofertă existând și o versiune de 150 CP. Ulterior, Mondeo va fi disponibil cu un propulsor 2.0 TDCi biturbo, care va dezvolta 210 CP. Cutia de viteze a fost una manuală cu 6 trepte, iar tracțiunea a fost pe puntea față. Spunem asta deoarece Ford Mondeo va primi anul acesta și un sistem de tracțiune integrală, o premieră pentru limuzina producătorului american.
Noul Mondeo a urmat trendul ultimilor ani, în care dimensiunile exterioare ale noilor generații lansate au crescut, astfel că lungimea este mai mare cu 9 cm față de vechiul model. Însă Ford a mutat inteligent, deoarece masa mașinii a scăzut cu circa 25 kg, dar asta după ce au fost adăugate noi sisteme care însumează aproximativ 90 kg. Pentru a obține o masă mai mică, Ford Mondeo integrează în construcția platformei și a caroseriei materiale precum oțelul de înaltă rezistență sau magneziul, care aduc o rezistență la torsiune mult mai bună. În plus, testul ne-a confirmat că Mondeo este acum mult mai silențios, habitaclul fiind extrem de bine izolat fonic de influențele provenite de la vânt și de la trenul de rulare.
La interior, Ford a schimbat totul. Una dintre cele mai importante modificări din habitaclu a vizat sistemul multimedia, fiind complet înlocuit de o nouă generație, denumită SYNC2. Acesta are la bază un sistem de comenzi bazat în mare parte pe atingerea ecranului tactil de 8 inchi, astfel încât multitudinea de butoane mici a dispărut. Acum, interacțiunea este mult mai simplă, mai intuitivă, iar ergonomia poate fi apreciată. Din punct de vedere al calității interiorului, Ford Mondeo propune o finisare solidă, cu materiale mult mai bune decât la vechea generație.
Mondeo a punctat mereu foarte bine la capitolul spațiu interior, iar lucrurile sunt din nou de apreciat. În față, senzația de spațiu este prezentă la un nivel înalt, iar poziția de conducere este ușor de găsit, chiar dacă șoferul este mai înalt de 1,90 metri. În spate, pasagerii au la dispoziție un nivel de spațiu foarte generos, în principal la nivelul genunchilor, unde nici măcar călătoriile lungi nu vor pune probleme de confort. Bancheta este profilată corect și poate acomoda trei pasageri în condiții plăcute. Rabatarea acesteia creează o suprafață plană cu portbagajul care, la versiunea hatchback testată, are un volum util de 550 de litri. Mai mult, un plus foarte important este că prin deschiderea hayonului, de mari dimensiuni, gura de acces la portbagaj este una extrem de generoasă și permite încărcarea foarte facilă chiar și a bagajelor de mari dimensiuni. Cu bancheta rabatată, Ford Mondeo propune un volum util de încărcare ce poate ajunge până la 1446 de litri.
Fișă tehnică
Motor L4, turbo diesel, cilindree 1997 cmc • Putere maximă 180 CP/3500 rpm • Cuplu maxim 400 Nm/2000-2500 rpm • Transmisie: față, cutie manuală cu 6 trepte. • Dimensiuni: L/l/h 4871/1852/1482 mm •
Ampatament 2850 mm • Masă la gol 1584 kg • Performanțe 0-100 km/h 8,3 sec • Viteză maximă 225 km/h • Consum mediu 4,4 l/100 km • Emisii CO2 115 g/km • Preț de listă (euro cu TVA) 29.050
La capitolul conducere, Ford Mondeo impresionează foarte plăcut. Așa cum aproape toate modelele constructorului american impresionează prin dinamica lor excelentă, Mondeo nu face excepție. Chiar dacă are o direcție setată mai mult pentru confort, aceasta transmite foarte bine tot ce se întâmplă cu roțile anterioare și oferă un bun control în orice situație. Trenul de rulare asigură o ținută de drum sigură, iar la limită, tracțiunea este ridicată, aproape fără subvirare. Sistemele de asistență electronice intervin rapid dacă situația o cere, dar o fac progresiv, fără să răpească din senzația de fluiditate. Chiar dacă Ford Mondeo a fost mereu apreciat ca o limuzină care se poate conduce sportiv, noua generație impresionează prin confortul pe care îl oferă la rulare. Mondeo reușește să treacă exemplar peste denivelările din asfalt, indiferent că vorbim de rosturile scurte sau de imperfecțiunile care provoacă balans longitudinal. Pentru a reuși acest deziderat, roțile spate pot acum atenua șocurile de la rulare nu doar de sus în jos, ci și din față în spate.
Propulsorul diesel funcționează foarte rafinat și silențios sub capotă. Acesta dezvoltă 180 CP și 400 Nm, valori care asigură performanțe notabile pentru o limuzină cu pretenții sportive. Chiar dacă sub valoarea de 1800 rpm motorul are un ușor gol turbo, el împinge viguros și se turează rapid până în zona celor 4500 rpm, totul pe un fundal sonor plăcut, cu o tonalitate care nu deranjează. Cutia de viteze manuală este etajată corect, însă are o cursă cam lungă a levierului, care este totuși precisă.
Din punct de vedere tehnologic, Ford Mondeo aduce o serie importantă de noutăți. Astfel, pentru prima dată în segment există centuri spate cu airbag integrat, care au rolul de a reduce tensiunea din zona pieptului în cazul unui accident. La exterior avem faruri cu tehnologie LED, care înlocuiesc complet sistemul cu xenon, devenit indisponibil. Așadar, avem faruri cu halogen sau cu tehnologie LED.
Noul Mondeo va fi, cu siguranță, unul dintre jucătorii importanți în segmentul mediu și are argumente solide pentru asta, mai ales că lunile viitoare vor aduce noi actualizări tehnologice, care vor completa și mai bine oferta actuală.
Chiar și prețul este unul foarte competitiv. Versiunea testată, cu motorul 2.0 TDCi de 180 CP, cutie manuală, hatchback și echiparea de top Titanium, are un preț de listă de 29.050 de euro cu TVA.
Verdict
Noul Mondeo impresionează cu trenul său de rulare excelent echilibrat, care găsește compromisul perfect între sportivitate și confort, dar și cu dieselul său rafinat, cu rezerve generoase de cuplu, și cu interiorul său, care oferă un nivel de spațiu extrem de generos.