Cu o prezență foarte puternică și cu un concept dinamic extrem de bine aplicat, Corsa OPC devine un veritabil etalon pentru segmentul hot-hatch de clasă mică.
Până nu demult, divizia OPC a celor de la Opel era recunoscută pentru faptul că modelele ce purtau acest acronim erau cele mai puternice din clasă la momentul lansării. Însă mereu au existat critici în ceea ce privește ținuta de drum, caracterul supravirator la limită sau direcția ce nu oferă suficient feedback, dar acestea nu au fost în van.
De atunci, divizia OPC a schimbat macazul și am ajuns în momentul în care putem vedea rezultatele unei filosofii radical schimbate. Mașinile foarte rapide construite sub umbrela OPC nu mai pun accentul doar pe putere, ci și pe latura dinamică. Și nu doar oricum, ci la cel mai înalt nivel tehnologic. Invitat la evenimentul de lansare internațională pentru Corsa OPC, am dezbătut pe larg ceea ce înseamnă aceste schimbări chiar cu „părintele’ acestei mașini, domnul Volker Strycek.
„Toate criticile din trecut ne-a arătat calea pentru modelele viitoare’, spune acesta. „Am dezvoltat Corsa OPC pentru a deveni etalonul din segment’, iar asta se vede foarte bine dacă analizăm ceea ce oferă Corsa OPC. Motorul turbo de 1,6 litri dezvoltă 207 CP, cutia de viteze este reproiectată pentru o cursă cât mai scurtă, dar fără a omite acel sentiment că e ceva mecanic care lucrează în interior, iar amortizoarele, arcurile și întregul tren de rulare au fost optimizate în urma a zeci de mii de kilometri rulați pe celebrul Nurbürgring, în colaborare cu cei de la Koni. Și asta nu este tot, deoarece Corsa OPC oferă acum un pachet denumit Performance, special creat pentru cei care caută orice strop de performanță la limită. În acest pachet, OPC oferă pentru Corsa jante de 18 inchi (cu aceeași greutate precum a celor standard de 17 inchi), un sistem de frânare Brembo extrem de potent, cu discuri față de 330 mm și un diferențial cu alunecare limitată, ce duce tracțiunea punții față la un cu totul alt nivel.
Opel Corsa OPC – progres în materie de dinamică și agilitate
Pe drumurile extrem de virajate din nordul Spaniei am putut conduce versiunea echipată cu pachetul Performance, iar spusele domnului Volker au prins imediat contur. În ciuda faptului că acest segment oferă multe alternative interesante, Opel Corsa OPC s-a poziționat foarte sus. Indiferent cât de mult o provoci, mașina găsește mereu acel strop de tracțiune pentru a urma calea impusă de volan. Subvirarea aproape că nu există, iar diferențialul cu alunecare limitată își arată prezența la orice ac de păr abordat cu pedala la podea, unde inerția te aruncă spre exterior, iar puntea față te trage după ea, de parcă s-ar ghida după propriile legi ale fizicii. Direcția este potrivită ca asistare și reprezintă un pas major pentru Opel la capitolul comunicare cu șoferul, un aspect foarte important la un model cu asemenea pretenții dinamice. Trenul de rulare este setat, evident, destul de rigid, însă nu atât de mult pentru a fi deranjant la utilizarea cotidiană, un aspect la care Opel a acordat atenție în continuare. „Corsa OPC poate fi utilizată zi de zi. Nu este o mașină care a compromis acest aspect în favoarea performanțelor’, spune Volker.
Opel pare că a găsit rețeta perfectă. Corsa OPC face un progres uriaș în materie de performanțe dinamice și agilitate, dar rămâne foarte plăcută în orice regim de utilizare. Și ca un plus, arată excelent. Cu greu putem uita de jantele spectaculoase, de caroseria cu forme puternic conturate și de excelentele scaune Recaro.
Verdict
Opel Corsa OPC se plasează în poziția de etalon al hot-hatch-urilor de clasă mică și are totul de partea ei. Motorul este potent, iar trenul de rulare, direcția, cutia de viteze și diferențialul blocabil de pe puntea față lucrează împreună pentru un comportament dinamic aproape ireproșabil.