Toyota Land Cruiser: motorizare și cutie de viteze noi

Toyota Land Cruiser, cel mai longeviv model al japonezilor, a primit un binemeritat refresh, iar noi am fost în Islanda pentru a-l pune la încercare.

De-a lungul celor 64 de ani de existență, Toyota Land Cruiser și-a construit un renume unic în industria auto. Nu doar performanțele sale din teren accidentat au creat această aură de model invincibil, ci și fiabilitatea și durabilitatea pe care le-a dovedit în cele mai aprige condiții de pe glob, fie că vorbim despre drumurile din Islanda ce par de pe altă planetă sau de nisipurile din Dubai. Faptul că am amintit de Islanda nu este deloc întâmplător, deoarece aici a ales Toyota să ne prezinte o nouă bornă din viața lui Land Cruiser, care primește acum un nou motor diesel și o nouă cutie automată cu 6 trepte. Dar întâi să vorbim puțin despre Islanda, locul unde Land Cruiser este în mediul său natural și este un soi de cult. Aici, visul unui locuitor nu este să dețină cea mai luxoasă limuzină sau cel mai nou model sport, ci să ajungă la momentul în care poate cumpăra o Toyota Land Cruiser. Și când se întâmplă asta, mașina rămâne pe viață în familie. Asta spune multe despre cât de bine sunt construite și proiectate aceste mașini. Iar pe piața de mașini rulate este la fel de greu să găsești un Land Cruiser precum este să pronunți numele vulcanului Eyjafjallajökull, care a erupt în 2010.

Toyota Land Cruiser: Islanda este o țară a extremelor

Islanda este probabil cel mai dificil mediu pentru a testa o mașină. Exceptând autostrada care creează un inel pe coasta insulei și câteva drumuri naționale, restul șoselelor sunt amenajate pe macadam, pietriș, roci sau câmpuri de lavă. Iar zonele cu adevărat dure sunt imposibil de parcurs pentru majoritatea mașinilor. Exceptând noul motor diesel și cutia automată cu 6 trepte, Land Cruiser a rămas neschimbat, dar ceea ce poate face în teren accidentat este greu de atins în industria auto de astăzi, care merge mai mult spre a optimiza performanțele de pe șosea în detrimentul celor din off-road. Pentru atingerea acestor atribute, Land Cruiser integrează o serie de tehnologii foarte atent calibrate și proiectate. Poate cea mai spectaculoasă dintre ele este adusă de sistemul KDSS, ce poate deconecta electronic barele stabilizatoare de pe ambele punți pentru a maximiza cursa suspensiei, cu scopul de a obține cel mai înalt nivel de tracțiune.

Toyota Land Cruiser: Un off-roader pentru sarcini grele

Sistemul de tracțiune integrală este permanent, integrează un diferențial central cu alunecare limitată și distribuie puterea între punți într-un raport ce variază de la 50/50 la 30/70 (față/spate). Diferențialul spate poate fi blocat în raport fix, iar sistemul Active Traction Control (A-TRC) utilizează atât sistemul de frânare, cât și cuplul motorului pentru a transmite puterea optim spre roata cu cea mai bună aderență. În plus, pentru cei care optează pentru cutia de viteze automată, Land Cruiser oferă sistemul Multi-Terrain Select (MTS), ce permite alegerea a 5 moduri diferite pentru suprafața de rulare: Mud&Sand, Loose Rock, Mogul, Rock și Dirt&Rock. Și asta nu este tot. Abordarea unui teren accidentat cu nivel ridicat de dificultate nu ar fi posibilă fără reductor, ajutat de sistemul Crawl Control, ce permite setarea unei viteze foarte mici, util în situația în care se coboară o pantă sau este nevoie de trecerea peste obstacole la viteze mici și constante. În cazul lui Land Cruiser, interacțiunea dintre toate aceste sisteme, alături de robustețea platformei creează un SUV extrem de capabil, comportament scos la iveală în mediul dificil din Islanda, unde trecerea peste bolovani, prin noroi, râuri, pietriș sau praf vulcanic se derulează la intervale de doar câteva minute. Și acum noutățile.

Toyota Land Cruiser: Motorizare și cutie de viteze noi

Noul motor diesel de sub capota lui Land Cruiser are o configurație cu patru cilindri, 2,8 litri și dezvoltă 177 CP. Deși puterea este mai mică cu 13 CP față de precedenta motorizare de 3,0 litri, cuplul este mai mare cu 11% la turații joase, iar consumul este mai mic cu 9%. În plus, propulsorul trece de la norma de poluare Euro 5 la cea Euro 6, integrând pentru prima dată la Toyota un catalizator SCR pe bază de uree, ce neutralizează până la 99% din emisiile NOx. Un plus important este adus de turbina cu geometrie variabilă, mai mică cu 30%, care oferă un răspuns mai rapid. În practică, propulsorul 2.8 D-4D face un salt consistent în materie de rafinament, cu o funcționare mai liniștită și cu un nivel mai redus de vibrații. Împreună cu noua cutie automată Super ECT cu 6 trepte, Land Cruiser accelerează de la 0 la100 km/h în 12,7 secunde, trecerea de la o treaptă la alta fiind extrem de liniară, fără bruscări sau întreruperi deranjante în fluxul de putere. La acest capitol, progresul față de vechea generație este semnificativ.

Verdict
Toyota Land Cruiser nu rămâne doar etalonul unui segment pe cale de dispariție, ci și al unui stil de viață. Acela în care aventura are un aport important. Numele construit de-a lungul celor peste 60 de ani de istorie este continuat într-o formă cât se poate de modernă de noul propulsor diesel și de cutia automată cu 6 trepte.

Adaugă un comentariu