Legaturile cu Audi Q5 atarna greu la Macan – mai poate fi el numit un Porsche adevarat? Ei bine, dupa primul drive test putem spune: pe de-a-ntregul!
Pe hayon, numele „Macan este scris cu caligrafia obisnuita, chiar cu litere cromate. Pe roti se invarte central blazonul marcii Porsche. In afara de aceasta, Macan fulgera din farurile care i-ar sta bine chiar si unui Panamera si respira prin prizele de aer care seamana mult cu cele de la Cayenne. Iar cheia de contact se afla pe partea stanga a volanului. Nu, nu poate fi nicio indoiala, acesta este un Porsche. Adevarat? Si totusi, adanc, in colturile ascunse ale structurii caroseriei sale, precum si la punti, electronica si nenumarate componente mici nu vedem nimic altceva decat un Audi Q5.
Asta inseamna partajarea platformelor in cadrul unui concern, atunci cand masinile impart
impreuna tehnologia. |n cazul nostru, ne putem imagina asta in felul urmator: mama VW ii spune fiicei Audi sa lase fratiorul Porsche sa se joace si el cu formele de nisip – in definitiv, ea nu poate sa cumpere totul in dublu exemplar. |nsa nimeni de aici nu-si imparte jucarii vechi. Cel mult conceptul de baza, un SUV in forma compacta foarte la moda la ora actuala. La prima vedere, pare ca Porsche a copt o delicatesa, iar Audi a mixat mai degraba o prajitura din nisip si pamant.
In principiu, Macan Turbo nu poate face nici mai mult, nici mai putin decat fratele sau de platforma. |n spatele hayonului sau mare dispar pana la 1.500 de litri de bagaje, cinci adulti vor fi satisfacuti de oferta de spatiu, iar conceptul variabil de tractiune integrala permite atat urcarea dealurilor nisipoase, cat si coborarea pajistilor noroioase. Pana acum, Macan nu a prezentat niste puncte forte covarsitoare, ci puncte forte ale oricarui SUV onest.
Un pret de baza de 87.927 de euro (pentru versiunea Turbo de 400 CP), un lux abundent contra unor preturi suplimentare deloc neglijabile (pielea naturala poate fi specificata integral, optional este livrata suspensie pneumatica, acoperis panoramic din sticla si climatizare automata cu trei zone), precum si abundenta de sisteme de siguranta si de asistenta (de asemenea, la preturi suplimentare piperate) il avanseaza totusi pe Porsche Macan sus de tot pe podiumul modelelor premium. Prin urmare, este bun si pentru intarirea imaginii de marca.
Dar destul cu teoria si principiile – sa lasam pielea doar pe volan si SUV-ul doar ca prefix la denumirea Sport. Sa demaram! Pedala din dreapta devine tasta de „repede inainte, Macan il lasa pe fratele Q5 in urma ca pe un autostopist ud in ploaie. Sa-l depasim!
Il ajuta cele sapte trepte ale cutiei de viteze cu dublu ambreiaj PDK, precum si cei 400 CP si cuplul maxim de 550 Nm ai motorului V6 bi-turbo de 3,6 litri. Mult mai important: in 4,8 secunde, automobilul Porsche de doua tone ajunge deja la 100 km/h. Componentele tractiunii integrale, plus rotile spate foarte late (aici 295/40 R20), ca si rotile fata cu latimea considerabila de 265 transmit aproape fara dificultate puterea motorului pe carosabil. |n modul Sport al programului de rulare, Macan acompaniaza schimbarile extrem de rapide ale treptelor de viteza prin icnituri trosnite ale motorului. Voluptos: motorul V6 supraalimentat cu doua turbine urca in turatii pana la limita de 7000 rpm, vuietul pufaitor al unitatii de 3,6 litri devenind astfel un adevarat spectacol acustic la fiecare schimbare a treptelor de viteza. |n modul Sport Plus, electronica motorului mai lasa, in momentul deschiderii ambreiajului, sa se simta o crestere brusca a turatiei motorului. Prin cresterea brusca a cuplului este transmis un impuls masinii – minunat! O masina sport adevarata nu ar putea sa faca acest lucru mai bine.
Daca durata acceleratiei de la 0 la 100 km/h pare mai mica decat este in realitate, atunci trebuie spus ca masa specificata a masinii pare exagerata fata de cum se simte. |n special la startul de pe loc, Macan accelereaza de parca ar avea cu jumatate de tona mai putin. Dar cine analizeaza atent acest aspect simte ca circa 1.100 kg din masa totala a masinii apasa pe puntea fata si, din aceasta cauza, Macan isi pierde usor cursul pe carosabil alunecos, subvirarea simtindu-se la abordarea in forta a virajelor. Pe carosabil uscat insa, Macan este un artist: schimba directia cu precizie, ia virajele impecabil si se lasa dirijat cu docilitate.
In virajele stranse, puntea spate ajuta la precizia directionarii. PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus, diferential autoblocant cu distributia variabila a cuplului intre rotile din spate) franeaza roata din interiorul curbei, in timp ce roata exterioara impinge mai puternic, imprimand un impuls de rotire masinii, care reactioneaza astfel mai precis in curbe. In practica, acest lucru face ca Macan sa se simta extrem de manevrabil si sa poata aborda sectiunile de drum virajate fara nicio pierdere de viteza. Directia Servotronic variaza forta de asistare, in oras permitand o rotire mai usoara a volanului, in timp ce la viteze mari directia se intareste, ceea ce, impreuna cu raspunsul fin al acesteia, asigura pe drumurile cu viraje rapide o impresie de Porsche adevarat. Pe scurt: niciun SUV nu reactioneaza la ora actuala atat de precis si rapid la schimbarea directiei cum o face Macan.
El convinge si la iesirea din viraje. Tractiunea este optima, iar reactiile in directie sunt insesizabile chiar si cu pedala la podea. Distributia cuplului pe cele patru roti este pregatita pentru acest gen de exercitii. |n mod obisnuit, rotile mai late din spate primesc un cuplu mai mare si abia la pierderea aderentei ajunge mai mult cuplu si la puntea fata dar nu mai mult de 50%.
Totul pare sa fie pregatit pentru o goana contra cronometru pe circuitul de curse. La atatea calitati atletice, sa fi fost oare neglijat confortul pasagerilor in traficul de zi cu zi? Cel putin nu si in cazul modelului Turbo configurat cu suspensie adaptiva pneumatica. Aceasta permite „inmuierea suspensiei la o apasare de buton. In modul Comfort, Macan isi adapteaza taria amortizoarelor la calitatea suprafetei de rulare. Insa rotile mari nu sunt combinatia ideala deoarece leganatul placut este inlocuit pe carosabil degradat de o zgaltaiala continua. Pasagerii sensibili se vor simti deranjati de acest contact prea intim cu denivelarile din asfalt. Aproape la fel ca intr-un Porsche adevarat.
Prea mult Audi Q5 in Porsche Macan
Un comportament sportiv plin de rafinament si performantele dinamice o arata: Macan este un Porsche adevarat. Nici nu-i de mirare pentru ca motorul sau, in alte versiuni de putere, motorizeaza Panamera si Cayenne. Suspensia, directia, controlul transmisiei, sistemul de tractiune integrala, franele – tot ceea ce isi pune amprenta pe placerea conducerii, a fost revizuit de inginerii Porsche. Atunci, unde mai e Audi?
In caroserie, spre exemplu: platforma provine de la Audi Q5, fapt evident dupa conceptul trenului de rulare (cinci brate in fata, brate trapezoidale in spate), identic in cazul ambelor modele. Cele cateva marcaje vizibile (vezi si fotografiile de mai jos) trebuie cautate cu atentie. Spre exemplu, in compartimentul motor, suportul ansamblului arc-amortizor este embosat cu sigla Audi, dovedind ca structura frontala este identica cu cea a lui Q5. Ca o consecinta, bascula superioara a puntii fata provine, de asemenea, de la Audi Q5.
Sportivitate adevarata doar contra cost – Viteza e scumpa
In 4,8 secunde, Porsche Macan Turbo de 400 CP ajunge la 100 km/h – ceea ce spulbera concurenta. Poate si mai repede, insa doar contra cost. Pachetul Sport Chrono (1.162 de euro) include un cronometru si o functie „Launch Control. |n aceasta configuratie, Macan mai castiga doua zecimi de secunda in cursa pana la 100 km/h. De asemenea, comportamentul sportiv mai poate fi imbunatatit. Suspensia adaptiva PASM este standard la Macan Turbo (1.251 euro la Macan S si S Diesel), iar suspensia pneumatica adaptiva (o premiera in segment) cu trei moduri (Comfort, Sport si Sport Plus) si reglaj al garzii la sol pe trei niveluri costa 1.600 de euro la Macan Turbo si 2.851 de euro la Macan S si Macan S Diesel. Pentru imbunatatirea comportamentului in curbe, configurarea diferentialului sport adauga alti 1.612 euro, in timp ce directia Servotronic costa 284 de euro. Chiar si rotile masinii de test (RS Spyder Design de 20 de inci) costa intre 1.548 si 2.709 euro, in functie de versiune.
Date tehnice
MOTOR: V6, bi-turbo, cilindree 3604 cmc, putere maxima 400 CP/6000 rpm, cuplu maxim 550 Nm/1350 rpm. TRANSMISIE: integrala, cutie PDK cu 7 trepte. DIMENSIUNI: L/l/h 4699/1923/1624 mm, portbagaj 500-1500 litri. PERFORMAT}E: 0-100 km/h 4,8 secunde, viteza maxima 266 km/h, consum mediu 8,9 l/100 km, emisii CO2 208 g/km.
Pret: 87.927 euro
Ce ne place
Caracterul Motorul, directia, tinuta de drum – Macan se comporta ca o sportiva, doar ca ceva mai imblanzita.
Ce nu ne place
Sportivitatea costa Comportamentul cu adevarat sportiv este optional si costa extra. Si asta la un Porsche! Rusinica!
Ce am remarcat
Sunetul motorului Porsche Macan Turbo se diferentiaza clar din acest punct de vedere de fratele sau Audi Q5.
Verdict
Cu sau fara platforma imprumutata de la Audi Q5, Porsche Macan e, fara discutii, in acest moment, cel mai dinamic si mai sportiv SUV de pe piata. O masina sport cu dotari luxuriante – dar si cu un pret pe masura. Macan Turbo costa mai mult decat BMW X5 xDrive 50i care este un SUV de clasa superioara si are si mai multa putere. Exagerat!