Glazura gamei Volvo merită toată atenția. Automobilele care o compun nu corespund vreunei clase tipice, altfel tratând creativ valorile consacrate ale luxului și reflectând o implicare majoră pe latura siguranței.
Ofera mărcii suedeze este generoasă în spectrul indicativului 90 (cel mai mare indicativ din catalog), iar aici avem trei exemple reprezentative. Acestea sunt Volvo S90 T8 AWD Recharge (sedanul), Volvo V90 CC B5 AWD (breakul polivalent) și Volvo XC90 B5 (SUV-ul). Toate aceste automobile au la bază așa-numita platformă SPA (Scalable Product Architecture), un concept avansat de structură autoportantă care a debutat în 2014 prin intermediul noii (pe atunci) generații de SUV-uri Volvo XC90. Apoi, în 2016, a debutat și seria S90/V90. Caracterul avansat din momentul lansării (pe de-o parte) și modernizările pe care producătorul suedez le-a operat discret în timp asupra acestor vehicule contribuie la păstrarea unei competitivități ridicate a lor în 2023.
VOLVO XC90 B5 AWD
Confort, acolo unde e mai multă nevoie
Privind la tușa de masivitate impunătoare a lui XC90, destui dintre cunoscători vor avea senzația că suedezii au dorit în mod special să-i sensibilizeze pe potențialii clienți de VW Touareg și Audi Q7 sau – lărgind un pic cercul percepției – pe cei de SUV-uri germane premium, în general. Dincolo de această primă observație se pune întrebarea: în ce măsură acest gen de clientelă era dispusă să acorde atenție unui vehicul dotat cu motorizări cu ardere internă de numai 2,0 litri benzină sau diesel integrate în sisteme de propulsie hibride? Părerea noastră: mare parte dintre cei care au făcut pasul către testarea unui Volvo XC90 ar fi trebuit să fie plăcut impresionați.
Tot în virtutea gândirii care ar fi trebui să-i împingă către marele SUV suedez pe doritorii de SUV-uri germane, am ales să prezentăm aici varianta cu motorizare diesel Volvo XC90 B5 AWD. Consumul redus și caracteristica de cuplu bună în plaja inferioară de turații (specifică dieselurilor) sunt motivele principale care conduc spre o astfel de alegere în cazul unor SUV-uri mari, iar integrarea motorizării într-un sistem de de tip MHEV (mild-hybrid) nu putea să aducă decât un plus de eficiență atât pe planul performanțelor, cât și pe cel al unei exploatări eco.
Volvo XC90 B5 AWD va confirma așteptări dintre cele mai exigente în privința deplasării silențioase și confortabile în condițiile unor prestații fin armonizate ale sistemului de propulsie. Există o rezervă apreciabilă de potențial dinamic pentru zilele în care nu ai timp de pierdut pe drum: accelerația de la 0 la 100 km/h se poate rezolva în 7,6 s și rigoarea comportamentului rutier rămâne integră în conducere rapidă. Aviz celor care au reticențe legate de acomodarea cu gabaritul mașinii date de efectul vizual de masivitate: Volvo XC90 e, totuși, ceva mai mic decât pare la prima vedere. Ampatamentul său nu ajunge la pragul de 2,9 m și nici lungimea nu trece de 5,0 m. Ce mai merită reținut referitor la dimensiuni: Volvo XC90 are o gardă la sol de 223 mm în cazul dotării cu suspensie standard, însă garda sa la sol devine reglabilă pe plaja dintre 212 și 253 mm în cazul dotării cu suspensie pneumatică.
Bineînțeles, poziția înaltă de conducere și caracteristicile de trecere care permit o rulare lipsită de griji pe soft-road și în zone cu denivelări ușoare completează specificul lui Volvo XC90 B5 AWD. Interiorul spațios și comoditatea șederii îl evidențiază pe XC90 pe fondul întregii oferte de 90- uri a mărcii – în această privință, înălțimea interioară mai mare se face remarcată. Volvo XC90 B5 AWD se arată a fi partenerul potrivit pentru călătoriile curente ale celor care nu locuiesc în spații urbane și nici nu au în împrejurimi o infrastructură rutieră bine pusă la punct. Dacă vorbim de o regiune de deal sau de munte, alegerea sa se recomandă de la sine, cu mențiune în favoarea suspensiei pneumatice.
Date tehnice
Motor L4, diesel, turbo, amplasat transversal în față + motor electric – Cilindree 1969 cmc – Putere max 235 CP/ 4000 rpm, motor electric 14 CP – Cuplu 480 Nm/1750-2250 rpm, motor electric 40 Nm – Transmisie tracțiune integrală/cutie automată, 8 tr. – L/l/h 4953/2008/1771 mm – Masă proprie 2.101 kg – Portbagaj 397/651-1.951 l – 0–100 km/h 7,6 s – Viteză max. 180 km/h – Consum 6,8 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 179 g/km – Preț de la 73.500 euro
VOLVO V90 CC B5 AWD
Polivalență cu tușă dinamică distinctă
Diferența de aspect dintre Volvo V90 CC și Volvo XC90 este cât se poate de relevantă pentru tema folosirii aceleiași platforme tehnice SPA pentru vehicule care diferă semnificativ.
Dacă Volvo XC90 a apărut pentru a-i integra pe suedezi în tendința SUV care s-a dezvoltat puternic după primul deceniu al secolului 21, Volvo V90 CC se face remarcat ca un demn continuator al unei tradiții proprii, începută cu peste 25 de ani în urmă, odată cu lansarea primei generații de breakuri Volvo V70 XC. Întâmplător, în cazul de față, exemplarul Volvo V90 CC implicat în test a avut aceeași motorizare cu SUV-ul XC90 – turbodieselul hibridizat cunoscut sub indicativul B5. Faptul ne-a permis o și mai interesantă examinare a diferențelor de caracter între cele două modele, pe fondul respectivei similarități tehnice.
Se pare că la originea acestui concept – de break înălțat, dotat cu tracțiune integrală și performanțe ridicate – au stat (cel puțin în parte) distanțele mari ce se cereau a fi parcurse zilnic și rapid pe drumuri nu neapărat asfaltate, ceva specific spațiului scandinav. Dacă e bun pentru suedezi, de ce n-ar fi bun și pentru noi?
Volvo V90 CC are ampatamentul mare, destul de apropiat de ceea ce întâlnim în clasa de lux: 2,94 m. De asemenea, lungimea mașinii depășește pragul celor cinci metri. Garda la sol de 204 mm este peste a multor modele crossover-SUV de clasă medie, dar gabaritul considerabil al breakului suedez limitează caracteristicile de trecere. Insistând să promoveze polivalența de rulare a lui Volvo V90 CC, suedezii comunică și o adâncime de vad oficială: 30 cm. Atenție, bine ar fi ca albia apei să nu fie prea denivelată!
Am notat aceste detalii spectaculoase pentru că, trebuie să recunoaștem, mașina este spectaculoasă în sine. Altfel, pentru ce ar trebui să o apreciem? Centrul de greutate situat mai jos decât la SUV-urile tipice favorizează stabilitatea în conducere rapidă. Accelerația de la 0 la 100 km/h este creditată cu 7,4 s – sensibil mai rapidă decât a unui XC90 B5. Acuratețea răspunsului la comenzi și ținuta de drum fermă, dublată de o fină absorbire a denivelărilor, invită în mai mare măsură la o asemenea abordare a deplasărilor. Pe de altă parte, luând în considerare rularea silențioasă și comoditatea șederii la bord, tragem concluzia că vocația reală a lui Volvo V90 CC B5 AWD ține de croazierele relaxante, eventual cu rază mare de acțiune.
Poziția la volan corespunde mașinilor de stradă – ceea ce este plăcut, pentru o conducere dinamică. Într-o conducere dincolo de limitele asfaltului, o situare mai înaltă a scaunului ar fi favorizat vizibilitatea asupra terenului (motiv pentru care SUV-urile tipice sunt apreciate).
Date tehnice
Motor L4, diesel, turbo, amplasat transversal în față + motor electric – Cilindree 1969 cmc – Putere 235 CP/ 4000 rpm, motor electric 14 CP – Cuplu 480 Nm/1750-2250 rpm, motor electric 40 Nm – Transmisie tracțiune integrală/ cutie automată, 8 tr. – L/l/h 4959/1903/1537 mm – Masă proprie 1.912 kg – Portbagaj 551–1.110 l – 0–100 km/h 7,5 s – Viteză max. 180 km/h – Consum 6,8 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 177 g/km – Preț de la 70.930 euro
VOLVO S90 T8 RECHARGE
Sedanurile nu sunt nicicum un gen depășit
Care, dincolo de cei 455 CP ai sistemului de propulsie de tip „plug-in hybrid', este superputerea lui Volvo S90 T8 Recharge? Rafinamentul, susținem noi. Vorbim aici de rafinament pe toate planurile: design, ambianță interioară, condiții de călătorie și comportament dinamic. Pentru cine a uitat: genul de caroserie „sedan' a fost dintotdeauna relevant pentru faptul că oamenii nu împart același spațiu cu lucrurile – locul lucrurilor fiind într-un portbagaj complet separat de habitaclu, rezervat ființelor.
Particularitate conceptuală: Volvo S90 este calibrat undeva între standardele clasei mari și cele ale clasei de lux – cel puțin așa ne sugerează lungimea care frizează pragul orientativ de 5,0 m. Așadar, cum răspundem la întrebarea: se află Volvo S90 la limita superioară a clasei mari sau poate fi privit ca un sedan de lux „entry-level'? Treaba cu clasa de lux sună măgulitor, pe de-o parte, dar cine și-ar dori să fie considerat doar ca „entry-level' într-un segment al absolutismului, pe de alta? Aici intră în joc decența, ca o componentă tradițională a spiritualității scandinave, motiv pentru care vom spune, până la urmă, că Volvo S90 este cel mai decent sedan de lux din lume. De altfel, între rafinament (l-am asociat deja cu ce face Volvo) și noțiunea de opulență (asociată prea frecvent cu luxul substanțial) intervin deseori contradicții.
Ampatamentul lui Volvo S90 T8 Recharge este identic cu al breakului Volvo V90 CC, măsurând 2941 mm. Asta se traduce printr-un spațiu interior generos și o stabilitate direcțională impecabilă – la aceasta din urmă mai contribuie, desigur, și calitățile tehnice native ale platformei SPA. Poate fi Volvo S90 privit ca un fel de „spa' cu care călătorești? De ce nu?
Ambianța de la bord este luminoasă, detensionantă, capabilă să-ți comunice convingător că tot ceea ce s-a întâmplat înainte de a lua loc în mașină va rămâne în urmă. Argument important al centralei multimedia introduse recent de Volvo: integrarea aplicațiilor Google în sistemul de operare propriu.
Cam gata cu comentariile despre exotismul infotainmentului suedez, lucrurile au devenit mult mai clare, iar programele Google Maps, Google Assistant și Google Play, incluse în pachetul Digital Services, le găsești instalate de la bord.
Spre deosebire de celelalte două automobile din adunarea de față, Volvo S90 T8 Recharge poate să ruleze în mod EV 100%. De fapt, poți selecta patru moduri de rulare: Hybrid, Pure, Power și AWD. Modul Hybrid este cel activ în manieră curentă. Acesta utilizează atât motorul pe benzină, cât și motorul electric amplasat în spate, ideea fiind o îmbinare optimă de putere și economie. Acest mod este atât de bine armonizat și potrivit cu esența mașinii, încât nu prea apare tentația de a-l schimba. Modul Pure este cel în care deplasarea se face 100% electric, numai cu tracțiune spate.
Cum e cu modul Power? Motorul turbo cu benzină furnizează 310 CP, iar cel electric contribuie prin intermediul punții din spate cu alți 145 CP atunci când se cer prestații dinamice. Puterea sistemului este cotată la 455 CP. Răspunsurile la comenzi au spontaneitatea și acuratețea presupuse de o conducere rapidă plăcută și sigură. Sonoritatea motorului nu crește semnificativ în intensitate – te-ai aștepta ca motorul de 2,0 litri să dea cumva semne că este solicitat, dar nu ajungi să sesizezi așa ceva la bord. Din contră, venim cu următorul sfat: monitorizați atent viteza pe care ați atins-o accelerând tare, deoarece aceasta va fi adesea mai mare decât v-ați fi gândit. Chestie de obișnuință.
Volvo S90 T8 Recharge va fi nava preferată a celor care doresc să beneficieze de ceea ce este mai bun de la viață locuind în zonele metropolitane, însă nu neapărat în centrele urbane aglomerate. Chiar și acolo, conducerea sa dă satisfacție, mai puțin în spațiile evident limitate. Condițiile rafinate de călătorie pe care le oferă marele sedan Volvo vor fi apreciate cel mai bine, desigur, la drum lung.
Date tehnice
Motor L4, benzină, turbo, amplasat transversal în față + motor electric în spate – Cilindree 1969 cmc – Putere sistem 455 CP – Cuplu max. sistem 709 Nm – Transmisie tracțiune integrală/cutie automată, 8 tr. – L/l/h 4969/1879/1440 mm – Masă proprie 2.010 kg – Portbagaj 436 l – 0–100 km/h 4,7 s – Viteză max. 180 km/h – Consum 0,7 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 17 g/km – Preț de la 77.350 euro