Este o întrebare pe care și-o pun șoferii în fiecare an odată cu începerea sezonului rece. Pe lângă motivații legate de respectarea legislației în vigoare (obligativitate de a avea pe toate roțile anvelope de iarnă în sezonul rece), există o serie de avantaje, indiscutabile, pe care acestea le oferă comparativ cu anvelopele de vara.
Important de notat este că, odată ce temperatura scade sub 7 grade Celsius, anvelopele de vara devin mult mai puțin sigure și eficiente, materialul din care acestea sunt fabricate întărindu-se, astfel scăzând aderența vehiculului pe carosabil.
Anvelopele de iarnă sunt produse în proporție de 80% dintr-un compus ce conține un cauciuc apropiat de cel natural, lucru care permite cauciucului să își păstreze elasticitatea chiar și la temperaturi scazute. Restul de 20% îl reprezintă diverse substanțe ce ajută la ranforsarea structurii anvelopei. Adâncimea benzii de rulare și designul acesteia sunt optimizate pentru sezonul rece și mai pronunțate la anvelope de iarnă, ajutând la reducerea distanței de frânare și la creșterea aderenței în condiții de iarnă.
De aici mai departe, inovațiile și beneficiile sunt diverse în funcție de fabricant, de multe ori aici făcându-se diferența între marile companii producatoare de anvelope. Anul acesta, AnveloSHOP și AnvelopeMAG vin în întâmpinarea șoferilor cu ultimele noutăți în ceea ce privește anvelopele de iarnă.
Modelul UltraGrip Performance Gen 1, lansat de GoodYear pentru iarna 2015-2016, inovează comparativ cu vechile modele:
– Noul design al benzii de rulare ajută la îmbunătățirea manevrabilității și creșterea aderenței pe carosabil de iarnă;
– „Amprenta” lăsată de anvelope ia o formă mai rectangulară, ceea ce ajută la o mai bună uniformizare a presiunii;
– Canelurile „hidrodinamice” prezente pe anvelopele Gen 1 reduc riscul de acvaplanare pe carosabil umed;
Pentru pasionații de viteză sau pentru posesorii de mașini sport, modelul Winter Sport 5 produs de cei de la Dunlop este alegerea potrivită pentru sezonul de iarnă. Comparativ cu modelele lansate în anii trecuți (precum Winter Sport 4D), această anvelopă de iarnă aduce creșteri în performanță cu peste 15 procente.
Anvelopa de iarnă Winter Sport 5 are o nouă bandă de rulare optimizată pentru sezonul rece ce prezintă un număr de elemente reliefate ce ajută la îmbunătățirea tracțiunii pe carosabil înzăpezit și înghetat. Profilul acestei benzi de rulare este mai plat față de modelele anterioare, oferind stabilitate și precizie vehiculului.
Celebrul producător Continental, cu anvelopa de iarnă ContiWinterContact TS 850, a dominat testele din ultimii ani la categoria sa. Cluburi auto de notorietate precum ADAC sau Touring Club Suisse (TCS), dar și publicația AUTO BILD, au lăudat aceasta anvelopa de iarnă, oferindu-i aproape în exclusivitate calificative foarte mari la testele realizate.
– Cea mai eficientă anvelopă în ceea ce privește consumul de combustibil;
– Cea mai performantă la testele pe zapadă și printre cele mai bune pe gheață și carosabil ud;
– O anvelopă de iarnă echilibrată, garantând performante ridicate în toate aspectele;
– A câștigat testele pentru aproape toate dimensiunile disponibile.
Pentru condiții de iarnă mai blânde sau o conducere mai liniștită, există posibilitatea montarii de anvelope all-season. Fiind concepute pentru a fi utilizate pe tot parcursul anului, acestea ofera performanțe satisfacătoare atât pe carosabil umed, cât și pe carosabil uscat sau puțin înzăpezit.
Ultima noutate în acest domeniu sunt anvelopele all-season Cross Climate de la binecunoscutul Michelin. Lansate în 2015, acestea sunt considerate ca fiind „primele anvelope de vară ce au primit omologare pentru sezonul de iarnă”. Respectiv, o anvelopă performantă de vară ce va rămâne eficienta și iarnă.
În urma testelor, dar și a recenziilor a numeroși utilizatori, anvelopele Cross Climate au fost clasificate ca fiind excelente în toate conditiile de drum – fie că este vorba de carosabil uscat, umed sau înzăpezit.
Aderența și frânarea sunt eficientizate grație compusului special de cauciuc utilizat în fabricarea lor, iar profilul unic în formă de „V” al benzii de rulare conferă o bună tracțiune în zăpadă, precum și o longevitate deosebită.
Ca o scurta recapitulare, reamintim:
– În România, montarea anvelopelor de iarnă este obligatorie odată cu începerea sezonului de iarnă (risc de amendă între 9 și 20 puncte de amenda, respectiv o sumă cuprinsă între 945 lei și 2100 lei, precum și reținerea talonului mașinii);
– Anvelopele de iarnă conferă siguranță ridicată, prin creșterea aderenței pe carosabil și reducerea distanței de frânare;
– Sunt mai performante pe drumurile de iarnă, dar și mai economice în ceea ce privește consumul de combustibil;
– Anvelopele all-season pot reprezenta o alternativă mai economică la anvelopele de iarnă, dar nu sunt recomandate pentru condiții foarte dificile de drum în sezonul de iarnă;
– Este complet nerecomandat să circulați pe timp de iarnă cu anvelope de vară sau cu anvelope second-hand sau reșapate.
Cum identificăm dacă o anvelopă este concepută pentru condiții de iarnă?
În mod obligatoriu, anvelopele ce pot fi utilizate și sunt autorizate în sezonul de iarnă pot purta unul sau ambele semne: marcajul M + S („mud and snow”), specific anvelopelor ce pot fi folosite iarna (all season sau de iarnă), respectiv semnul muntelui si al fulgului de zapadă, ce completează marcajul obligatoriu M+S.
Verificați presiunea anvelopelor de iarnă!
O presiune insuficientă în cauciucurile de iarnă poate reprezenta un pericol pentru siguranța pasagerilor vehiculului. Printre pericole reamintim o distanță de frânare mai ridicată, manevrabilitate și aderență redusă, probleme cu menținerea direcției, s.a.m.d.
În momentele când temperaturile ating 0 grade (sau scad sub acest nivel), se recomandă o creștere a presiunii în cauciucurile de iarnă cu o valoare de 0,2 bari – în special dacă temperaturile foarte joase persistă pentru perioade mai lungi de timp.